Uber en Lyft op de beurs: Hoe gaat het nu?
Al eerder schreven we over het miljoenenverlies voor Uber na de beursgang van het wereldwijd bekende taxibedrijf. Maar ook het afgelopen kwartaal heeft Uber een verlies neergezet. Het bedrijf kwam ongeveer 4,2 miljard dollar te kort.
Verliezen voor Uber
Uber leidt al meerdere jaren aan verlies, wat mede wordt veroorzaakt door de vele investeringen die het bedrijf doet. Naast dat Uber bekend is geworden als taxibedrijf, startte het bedrijf ook nieuwe initiatieven zoals Uber Eats en investeert het bedrijf in zelfrijdende auto's. Daarnaast zijn veel kosten gemaakt vanwege de beursgang in mei 2019. Vorig jaar maakte het taxibedrijf een nettoverlies van 712,5 miljoen euro. De topman achter Uber, Dara Khosrowshahi, verwacht dat 2019 het piekjaar is qua investeringen en dat het nettoverlies van Uber in de jaren erop zal afnemen.
Wat doet Uber?
Khosrowshahi lijkt positief over Uber en geeft aan dat het bedrijf minder hoeft uit te geven aan promotie-activiteiten. Het aantal klanten blijft nu namelijk gelijk. Maandelijks maken ongeveer 99 miljoen mensen wereldwijd gebruik van de diensten van Uber. Vorig jaar waren dit er nog maar 76 miljoen. Dit duidt op de populariteit van het bedrijf. Uber speelt hiermee in op de trend van de platformeconomie. Hierbij werken bedrijven met online deelplatformen, wat onder andere bestaat voor huizen (AirBnB), chauffeurs (Uber) en auto's (BlaBlaCar). Uber heeft zich gespecialiseerd in ritten, maar biedt ook Uber Eats, een online bezorgingsdienst voor eten aan. Daarnaast bestaat ook Uber Health, waarin het bedrijf samenwerkt met gezondheidsorganisaties en ziekenhuizen om flexibele reisopties voor patiënten en medewerkers te bieden.
Verlies voor Lyft, wel meer omzet
Het verlies voor taxibedrijf Lyft, die haar beursgang in maart 2019 had, is gedaald tot 644 miljoen. De omzet steeg daarnaast boven verwachting, waardoor de koers uiteindelijk 11% steeg. In het tweede kwartaal behaalde het bedrijf een omzet van 857 miljoen dollar, ten opzichte van een omzet van 505 miljoen dollar vorig jaar. Vergeleken met Uber valt het verlies van Lyft mee, voornamelijk omdat Lyft zich op de Amerikaanse markt richt.
Business war: Uber vs. Lyft
Uit een onderzoek van onderzoeksbureau SurveyMonkey in 2019 blijkt dat gebruikers tevreden zijn over de user experience van beide apps. De keuze voor een rit bij Uber of Lyft wordt vooral gebaseerd op de kosten die eraan verbonden zijn. Daarnaast speelt het bij de keuze van de klant ook mee dat Uber de laatste tijd slechte publiciteit heeft ontvangen, vanwege ongelukken met taxi's. Ook dit speelt mee bij de keuze voor een taxirit. Khosrowshahi, topman van Uber, geeft aan dat de prijzenoorlog tussen de twee taxi-concurrenten snel voorbij zal zijn, aangezien beide bedrijven hebben aangegeven dat het klantenaantal gelijk blijft.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen