Onze tips voor een goede huisstijl
Een huisstijl moet effectief zijn en jouw bedrijf succesvol maken. Het moet je doelgroep aanspreken, overtuigen en tot actie laten overgaan. We vertellen je meer over het belang van een goede huisstijl en waarom jij écht niet zonder kunt. Met onze tips groei jij weer een stukje verder met jouw bedrijf!
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de wijze waarop een bedrijf of organisatie zich naar buiten toe presenteert. Alle visuele elementen vormen samen de visuele presentatie. Het omvat alles wat je met je ogen kunt waarnemen en het is dus eigenlijk het uiterlijk van je merk. Met een huisstijl laat je zien wie je als bedrijf bent en wat je doet.
Waarom heb ik een huisstijl nodig?
Misschien denk je: ach, dat dat komt later wel. Zo belangrijk is dat toch niet? Nou, we nemen je mee! Een huisstijl werkt hetzelfde als een kledingstijl. Stel iemand komt bij jou op sollicitatie en die persoon komt naar zijn sollicitatie in kapotte, oude kleding. Dan krijg jij toch al een heel ander beeld dan wanneer deze persoon netjes in pak aan komt lopen? Je vormt dus gelijk een beeld van die persoon zonder dat je ook nog maar met hem gesproken hebt.
Een huisstijl werkt precies zo: mensen krijgen gelijk een beeld van jouw bedrijf. Je kunt het dus eigenlijk zien als de eerste indruk. En een kans op een eerste indruk, die krijg je maar één keer.
Waarom je dus een goede huisstijl nodig hebt?
- Professionaliteit: met een goede huisstijl zorg je dus voor een goede eerste indruk. Je komt professioneel over en dit zorgt voor vertrouwen onder je klanten.
- Consistentie: met een huisstijl presenteer je jouw bedrijf consistent naar je klanten. Het zorgt voor herkenbaarheid: je wordt onthouden en klanten weten dat ze bij jou moeten zijn.
- Imago: met je huisstijl laat je zien wie je als bedrijf bent.
- Onderscheidend vermogen: je huisstijl onderscheid jou van je concurrenten. Maak hier gebruik van en doe hier je voordeel mee.
Waaruit bestaat een huisstijl?
Een huisstijl omvat dus alle visuele elementen van jouw bedrijf, en dit zijn er veel meer dan je zou denken. Lees je mee?
1. Logo
Een logo is doorgaans hét beeld waaraan je een bedrijf herkent. Het is vaak een afbeelding of vorm, maar het kan ook bestaan uit alleen tekst. Je logo moet origineel en herkenbaar zijn.
2. Typografie
Typografie omvat alles wat hoort bij het opmaken van teksten. Denk aan de keuze van je lettertype, de regelafstand en de witruimte.
Een lettertype moet een bepaalde emotie oproepen bij de lezers. Zorg er dus voor dat je een lettertype kiest dat bij jouw bedrijf past. En dan niet eentje die iedereen al gebruikt.
3. Kleur
Kleuren roepen emoties op. Bewust of onbewust hebben kleuren impact op wat iemand van jouw bedrijf denkt. De kleur groen wordt bijvoorbeeld vaak geassocieerd met gezondheid, terwijl de kleuren zwart en rood juist als hard worden gezien.
Bedenk dus goed welke kleuren bij jouw bedrijf passen. Kies er slechts een aantal, niet te veel, en laat deze consistent terugkomen in jouw communicatie. Dus bijvoorbeeld op de website, maar ook op je social media en in nieuwsbrieven.
4. Vormen
Wat voor soort vormen wil je gebruiken? Zachte of juist harde vormen met scherpe hoeken? Ook vormen wekken een bepaalde emotie op. Laat ook dit overal terugkomen. Wanneer je bijvoorbeeld een vorm met afgeronde hoeken in je logo hebt, is het gek om op je website juist harde kaders te gebruiken.
5. Tone of voice
De tone of voice omvat de manier waarop je naar je doelgroep en klanten communiceert. Er zijn vier keuzes die je moet maken:
- Grappig of serieus?
- Informeel of formeel?
- Respectvol of bijdehand?
- Enthousiast of feitelijk?
Coolblue is een goed voorbeeld. Zij maken in hun communicatie-uitingen veel gebruik van grappen en komen vaak bijdehand over. Het is dus wel te stellen dat ze informeel communiceren naar en met hun klanten.
Het is belangrijk om goed na te denken over de manier van communiceren. De eerste vraag is vaak al: spreek je je klanten aan met je of u?
6. Slogan
Een goede slogan is kort, maar krachtig. Toch is dit iets waaraan jouw klanten je gaan herinneren en herkennen. Denk maar aan Kruidvat: "Kruidvat, steeds verrassend altijd voordelig". Deze slogan kan soms wat irritaties opwekken, maar één ding kunnen we zeggen: iedereen kent 'm. En dat is het doel.
Wat extra tips voor een consistente huisstijl
Als afsluitertje geven we je natuurlijk een aantal tips mee, zo lief zijn we dan ook wel weer.
1. Doe onderzoek
Gebruik niet zomaar een random huisstijl. Doe onderzoek: wat past bij jouw bedrijf en wie zou jouw bedrijf als persoon zijn? Je huisstijl moet de persoonlijkheid van jouw bedrijf uitstralen.
2. Zorg ervoor dat je je huisstijl overal in terug laat komen
Een huisstijl komt niet alleen terug in je website, maar ook in presentaties, op visitekaartjes, je social media, video's en bedrijfsauto's. Alle uitingen moeten dus dezelfde huisstijl bevatten. Dit straalt professionaliteit uit en zorgt ervoor dat je klanten je gaan herkennen.
3. Leg alles vast in een handboek
Een handboek bevat alle informatie over de huisstijl van jouw bedrijf. Hierin vermeld je bijvoorbeeld de kleurcodes, welke lettertypes worden gebruikt, wat de tone of voice is, enzovoort. Zo heeft iedereen in het bedrijf toegang tot deze informatie, wat ervoor zorgt dat jouw bedrijf een consistente huisstijl uitstraalt.
Zo, dit was 'm weer. We hopen dat je nu voldoende informatie hebt gekregen over het belang van een goede huisstijl. Ga ermee aan de slag en doe er je voordeel mee!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen