Telefoonnummer Ziggo gemiddeld langste wachttijden
Een goede klantenservice is goud waard, denken we bij Telefoonboek.nl. Klanten moeten op een professionele, vriendelijke en snelle manier geholpen geworden. Zij hebben immers het liefst dat problemen zo snel mogelijk opgelost worden en vragen spoedig beantwoord worden. Veel bedrijven focussen zich steeds meer op online kanalen wat betreft klantenservice: vaak wordt er naar FAQ's verwezen, is er een webcare-pagina ingesteld op Facebook of wordt er zelfs een Whatsapp-service gebruikt. Gaat dit ten koste van de telefonische klantenservice? Callcenters zijn duur, en het telefonisch te woord staan van klanten neemt veel tijd in beslag. Ook dit is één van de redenen dat bedrijven hun klantenservice het liefst zo veel mogelijk online afhandelen.
Internet, televisie en telefonie
Een branche waarin de klantenservice een prominente rol speelt is die van internet-, televisie- en telefonieaanbieders. Welke aanbieder het beste bij de consument past, is natuurlijk puur subjectief. Maar hoe goed is de klantenservice? Telefoonboek.nl vergeleek zes aanbieders van alles-in-één-pakketten: daarbij werd gekeken hoe makkelijk het telefoonnummer te vinden is, hoe snel je iemand aan de lijn krijgt en hoe functioneel het keuzemenu is.
Telefoonnummer vinden
Bij Ziggo en XS4all is het telefoonnummer vrij makkelijk te vinden. Onder het kopje 'Klantenservice' of 'Contact' wordt het nummer vrijwel meteen gevonden. Bij T-Mobile moet er iets verder geklikt worden: in totaal drie clicks om precies te zijn. Ook bij KPN en Tele2 moeten er drie keuzes op de website gemaakt worden voordat het nummer verschijnt, maar hier worden de telefoonnummers nog iets beter verstopt. Bij de Nederlandse Energie Maatschappij, sinds kort ook aanbieder van alles-in-één-pakketten, was het nummer überhaupt niet te vinden: op de website staan alleen Whatsapp, Twitter en Facebook als contactmiddelen vermeld.
Keuzemenu
Bij de meeste aanbieders bestaat het keuzemenu uit drie of vier opties. Bij KPN kun je je telefoonnummer intoetsen, maar kun je ook door zonder dit te doen. Bij T-Mobile worden er twee stappen in het keuzemenu doorlopen. Het meest ingewikkelde keuzemenu is van XS4all: hier krijg je een keuzemenu waarbij je moet kiezen uit twee opties. Daarna moet je je relatienummer invoeren. Hierna krijg je de keuze uit 5 opties. Als je daaruit hebt gekozen krijg je nog een keuzemenu uit twee opties. Vervolgens wordt er ook gevraagd of je na het gesprek 4 korte vragen wil beantwoorden.
Wachttijden
Alle aanbieders zijn vervolgens op verschillende tijdstippen gebeld. Van NLE werd uiteindelijk via Google een telefoonnummer gevonden, maar daar werd niet opgenomen. Bij Tele2 hoefde er gemiddeld het kortst gewacht te worden: slechts één keer werd er na vier minuten opgenomen, verder werd er altijd binnen zeven seconden gehoor gegeven. Ook werd er bij XS4all vrij rap opgenomen. Het langst werd er gewacht bij Ziggo: één keer bleek dat de lijnen zelfs overbezet waren waardoor de verbinding werd verbroken. Voor een volledig overzicht kunt u de tabel hieronder raadplegen.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen