Telefonische bereikbaarheid op vakantie: wel de lusten, niet de lasten
Tijdens uw vakantie wilt u het liefst optimaal kunnen genieten van het feit dat u even niet hoeft te werken. U kunt uw hoofd leegmaken en focussen op iets anders. Het is daarom goed om uw werk over te dragen aan collega's, maar dit is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend om te doen. Zeker niet wanneer u zzp'er bent of een eenmanszaak hebt. Hoe u dan op vakantie gaat en bereikbaar blijft zonder daarvan de lasten te hoeven ervaren, leest u in dit artikel.
Echt vakantie nemen
Het is belangrijk om echt vakantie te nemen en niet door te blijven werken. Wanneer u tegen collega's zegt dat ze u kunnen bellen op vakantie, bent u waarschijnlijk vaker aan het telefoneren dan u uiteindelijk wil. Bovendien kan het voor extra stress zorgen waardoor u kwetsbaarder en gevoeliger bent voor verkoudheden en overspannenheid als u weer op kantoor verschijnt. Het is dus goed om een stap terug te doen op vakantie. Al eerder schreven we dit artikel over waarom het zo goed is voor de hersenen om een vakantie te nemen.
Bereikbaar zijn op vakantie: wel of niet doen?
Vraag uzelf allereerst af hoe u het meest geniet tijdens een vakantie. Het kan namelijk zo zijn dat u stress krijgt van bijvoorbeeld drie weken niet met werk bezig zijn. Een oplossing kan zijn om ergens in die periode toch uw mail te checken. Het is een afweging die u zelf moet maken, maar voorkom dat uw vakantie gewoon een werkweek wordt op een andere locatie. Maak dan ook afspraken met uw collega's en uw reisgenoten, zodat zij ook weten hoe en wanneer u van plan bent wel of niet te werken.
En hoe zit het dan met de telefonische bereikbaarheid?
Telefonisch bereikbaar zijn op vakantie neemt negen van de tien keer het vakantiegevoel direct weg. Soms kunt u klanten of taken overdragen aan collega's, maar met een eenmanszaak wordt dat toch een stuk lastiger. Uit onderzoek van Telfort blijkt dat 50% van de bedrijven niet voldoet aan verwachtingen van de klant als het aankomt op telefonische bereikbaarheid. Zelfs 80% van de zzp'ers draagt zijn of haar werk niet over in vakantieperiodes of afwezigheid, wat leidt tot meer telefonische onbereikbaarheid.
Telefonische bereikbaarheid is belangrijk om uw klanten op het door hen gewenste moment te woord te staan. Bereikbaarheid is een vorm van klantvriendelijkheid en klantenservice die kan bijdragen aan de ervaring die de klant heeft met een bedrijf. Door hier de klant op de juiste manier te woord te staan, kan een positieve associatie gemaakt worden die u in de toekomst alleen maar profijt kan opleveren. Kortom, telefonische bereikbaarheid is belangrijk. Maar hoe kunt telefonisch bereikbaar blijven, terwijl u zelf lekker onbereikbaar op vakantie bent?
De oplossing: Telefonische antwoordservice
De oplossing hiervoor is een antwoordservice, die voor u de telefoon opneemt en waardoor uw klanten altijd te woord gestaan worden. Ook als u zelf aan het zwembad ligt in een tropisch oord. Ideaal toch? Met de Places Antwoordservice bent u bijvoorbeeld 24/7 bereikbaar voor (potentiële) klanten. U kunt zelf een belscript maken, zodat klanten worden gesproken in de stijl die bij uw bedrijf past. Hierbij wordt gewerkt met professionele call-agents. Vervolgens ontvangt u een script van het gesprek zodat u precies kunt zien wat een klant wilde weten. Dit kunt u gebruiken om uw klanten in de toekomst beter te kunnen informeren of helpen.
Zorgeloos op vakantie, maar klanten te woord staan of zelfs nieuwe klanten binnenhalen? Test het eenvoudig met een gratis proefpakket.
Ontdek Places AntwoordserviceFoto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen