Sunweb scoort het beste op telefonische klantenservice
Voor het boeken van een vakantie kunt u natuurlijk zelf het internet afstruinen naar het beste hotel of de goedkoopste vliegtickets. U kunt er echter ook voor kiezen om een reisbureau in te schakelen. Zij kunnen u helpen met het vinden van de vakantie die het beste bij u past. Een groot voordeel van een reisbureau is dat u een contactpersoon heeft, mocht er iets gebeuren of mocht u vragen hebben. Het is dan fijn als het reisbureau over een goede en snelle service biedt. Maar beschikken zij over een goede telefonische klantenservice? Telefoonboek.nl heeft het uitgezocht.
Onderzoek
In het onderzoek zijn vijf grote reisbureaus meegenomen: D-Reizen, TUI, Sunweb, Kras en Corendon. De reisbureaus staan in de top tien van de 50 grootste reisondernemingen van Nederland. Ze bieden allerlei verschillende reizen aan zoals zomer- of wintervakanties of reizen buiten Europa.
De resbureaus zijn op drie onderdelen getoetst. Er is ten eerste gekeken naar de vindbaarheid van het telefoonnummer van de klantenservice op de website. Vervolgens werd het telefoonnummer op vier verschillende momenten gebeld. Indien er een keuzemenu was, werd er gekeken of deze eenvoudig te doorlopen was. Daarnaast werd de gemiddelde wachttijd gemeten totdat de telefoon werd opgenomen.
Resultaten onderzoek
Telefoonnummer op de website
De telefoonnummers zijn op alle websites zeer makkelijk te vinden. In alle gevallen van zowel D-reizen, TUI, Sunweb, Kras als Corendon is het telefoonnummer onderaan de hoofdpagina te vinden. Men hoeft dus nergens door te klikken naar een andere pagina. Dit maakt het vinden van het telefoonnummer erg gemakkelijk.
Keuzemenu
Alle reisbureaus maken gebruik van een keuzemenu. De keuzemenu's bestaan gemiddeld uit vijf opties. Men kan daarbij kiezen uit de soort vakantie (zomer of winter), reserveringen, vragen over vliegtickets of wijzigingen doorgeven. De keuzes zijn goed te verstaan en makkelijk te doorlopen. Nadat er een keuze is gemaakt wordt men doorverbonden naar een medewerker.
Wachttijden
Voor het onderzoek werden er vier telefoontjes op verschillende tijdstippen gepleegd. Kras scoort gemiddeld de langste wachttijd. De gemiddelde wachttijd is daar namelijk 15 minuten. Bij Kras waren er op elk tijdstip minstens tien wachtende personen. Sunweb scoort gemiddeld de kortste wachttijd. Daar hoeft men niet langer dan twee minuten te wachten voordat er een medewerker aan de telefoon komt.
De wachttijden zijn op alle tijdstippen erg verschillend. Daardoor kan er niet goed vastgesteld worden op welk tijdstip u het beste zou kunnen bellen. Voor de exacte wachttijden kunt u de tabel hieronder raadplegen:
1.D-reizen
9:00 = 5 sec.
12.00 = 2 min.
14:30 = 2 min.
16:30 = Langer dan 2 min.
Gemiddeld: 1,5 min.
2.Tui
9.00 = 20 sec.
12.00 = 20 sec.
14.30 = 15 min.
16.30 = 15 min.
Gemiddeld: 7,6 min.
3.Sunweb
9.00= 2 min.
12.00 = 10 sec.
14.30 = 1 min.
16.30 = 10 sec.
Gemiddeld: 50 sec.
4.Kras
9.00 = 10 min.
12.00 = 20 min.
14.30 = 15 min.
16.30 = 15 min.
Gemiddeld: 15 min.
5.Corendon
9.00 = 15 min.
12.00 = 3 min.
14.30 = 1 min.
16.30 = 1 min.
Gemiddeld: 5 min.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen