Steeds meer gesproken zoekopdrachten: maak uw website klaar voor Voice Search
De ontwikkelingen omtrent Voice Search gaan razendsnel. Er wordt zelfs verwacht dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 een gesproken zoekopdracht is (SEO Tribunal.com, 2018). De toename van het gebruik van Voice Search zorgt voor veel ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Hoe kunt u uw website optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten? Places.nl zocht het voor u uit.
Wat betekent Voice Search?
Voice Search betekent letterlijk 'zoeken met uw stem'. In plaats van een zoekopdracht op uw toetsenbord in te voeren spreekt u de zoekopdracht in. Apple's spraakbesturingssysteem Siri en Alexa van Amazon zijn een van de grootste spelers op het gebied van Voice Search. Siri is de spraakassistent van Apple, deze functie is in 2011 geïntroduceerd en is beschikbaar op alle producten van Apple. Alexa is de virtuele assistent die ontwikkeld is door Amazon. Voor de Android gebruikers is daarnaast Google Assistent beschikbaar. Google heeft Google Home geïntroduceerd, een slimme speaker die elektronisch kan communiceren met allerlei elektrische toepassingen in en om het huis. Naast Apple, Amazon en Google heeft Microsoft ook zijn eigen Voice Search tool.
Overgang van computertaal naar menselijke taal
Gesproken zoekopdrachten verschillen van zoekopdrachten die we typen. Zo zijn zoekopdrachten die we typen vaak afgekort. Als we bijvoorbeeld willen weten hoe warm of koud het is in Amsterdam typen we: 'temperatuur Amsterdam'. Zoekopdrachten die ingesproken worden bevatten vaak een hele zin, bijvoorbeeld 'Wat is de temperatuur in Amsterdam vandaag?'. Door Voice Search verschuiven we van computertaal naar een menselijke taal. Ingesproken zoekopdrachten kunnen bovendien langer zijn dan 10 woorden. Het is belangrijk om de content op uw webpagina aan te passen aan de menselijke taal die in Voice Search gebruikt wordt. Gebruik daarom natuurlijke taal om overeen te komen met gesproken zoekopdrachten en zo hoger te scoren in de Google ranking.
Deze vier stappen kunt u ondernemen om hoger in de zoekresultaten te eindigen:
- Gebruik meer menselijke taal op uw website;
- Voeg zoekwoorden toe in de vorm van een vraag;
- Maak een gedetailleerde vraag en antwoordpagina;
- Zorg voor korte antwoorden: een gebruikelijk Voice Search antwoord is ongeveer 29 woorden lang.
Nummer 1 zoekresultaten
Een andere belangrijke ontwikkeling door de toename van het gebruik van Voice Search is dat het nog belangrijker is om de eerste plaats in de zoekresultaten te veroveren. Omdat het zoekresultaat hardop voorgelezen wordt, kunnen gebruikers niet naar beneden bladeren om de andere zoekresultaten te zien. Mensen nemen vaak genoegen met het antwoord dat door het apparaat wordt gegeven en dat is het eerste resultaat. Aangezien Voice Search relatief nieuw is, is het nog niet echt duidelijk hoe u als bedrijf hoog kunt positioneren in de zoekresultaten van Voice Search. De factoren die bepalen welke website of product wordt gekozen zijn nog niet bekend. U kunt er echter vanuit gaan dat de Voice Search apparaten enkel voor het beste product of dienst zullen kiezen. Een product of dienst wordt als beste gezien als het veel goede beoordelingen heeft ontvangen. Het hebben van veel goede beoordelingen is dus een belangrijke factor voor het krijgen van een hoge positie in de zoekresultaten. Wilt u meer weten over het veroveren van een nummer 1 plaats in Google? Lees dan deze blog over het veroveren van een Google Stack Positie.
Andere handige manieren om uw website te optimaliseren voor Voice Search:
- Snelle pagina's
De gemiddelde laadtijd van een Voice Search zoekresultaat is 4,6 seconden. Dit is 52 procent sneller dan de gemiddelde laadtijd van een website. Zorg er dus voor dat uw website zo snel mogelijk laad. Een pagina laad sneller door kleine afbeeldingen, weinig doorverwijzingen en het verkleinen van CSS en Javascript bestanden. - Goede beveiliging
Ook bij Voice Search wordt de voorkeur gegeven aan websites die beveiligd zijn met SSL. Van de 10.000 zoekopdrachten met Google Home kwam 70% van de resultaten van pagina's die SSL beveiligd waren. Zorg dus voor een SSL beveiliging. Wilt u meer weten over SSL beveiliging, lees dan deze blog over het beveiligen van uw website. - Makkelijke teksten
Zorg voor goed leesbare en makkelijke teksten. Schrijf daarnaast lange teksten, aangezien Google de meeste antwoorden haalt van pagina's met langere content. Zorg echter wel voor korte en simpele alinea's zodat ze makkelijk gebruikt kunnen worden in Voice Search.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen