Van start-up naar unicorn: 5 tips om groeikansen te benutten
Succesvolle start-ups lijken tegenwoordig uit de grond te schieten. Desondanks is de kans klein dat een start-up heel succesvol wordt. Een start-up die binnen 10 jaar tijd een waardering van 1 miljard dollar weet te bereiken wordt een unicorn genoemd. Hoewel de kans zeer klein is dat een start-up een unicorn wordt, lijkt de groep unicorns tegenwoordig steeds groter te worden. Hoe groeit een bedrijf van start-up naar unicorn? Places Nieuws zocht het uit.
Uber als unicorn
Uit onderzoek van Play Bigger blijkt dat bedrijven in de afgelopen 5 jaar harder groeiden dan bedrijven die 10 jaar geleden zijn gestart. Een voorbeeld daarvan is Uber. 7 jaar geleden bestond Uber niet, 5 jaar geleden bestond het alleen in San Francisco, en vandaag biedt het bedrijf ritjes aan in meer dan 65 verschillende landen en is het meer dan 50 biljoen dollar waard. Het heeft daarnaast meer dan 8 biljoen dollar van private investors. De snelle opkomst van Uber zorgt ervoor dat het op de nummer 1 van de top tien unicorn bedrijven in de wereld staat. Slechts 2% van alle startups zal ooit een unicorn worden. Voor veel startups is het een doel dat ze hopen te bereiken. Een start-up wordt een unicorn als het in een korte tijd heel hard groeit. Dit komt voornamelijk door opschalen. Online supermarkt Picnic is een Nederlandse start-up die dit jaar mogelijk een nieuwe Unicorn kan worden. Picnic heeft al 100 miljoen aan funding opgehaald en daarnaast schaalt het bedrijf enorm op in Nederland; ze gaan van stad naar stad en van wijk naar wijk.
Valkuilen voor start-ups
Hoewel de groep van unicorns wereldwijd groeit, zijn er nog steeds veel startups die het niet redden. CB Insights heeft tussen 2008 en 2010 elfhonderd tech start-ups gevolgd. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 1 procent van de gevolgde start-ups uitgroeide tot unicorns en dat 70 procent van de tech startups ten onder ging. Het onderzoeksbedrijf kon na het onderzoek verschillende factoren vaststellen die ervoor zorgden dat bedrijven het niet redden. De grootste valkuil voor falende start-ups was het ontbreken van marktvraag. Daarnaast zorgt een gebrek aan geld en de verkeerde teamsamenstelling ook voor problemen. De competitie binnen een markt en prijsstelling blijkt ook een belangrijke rol te spelen.
Groeikansen benutten
Er is een groot verschil tussen start-ups die slagen en falen. Start-ups slagen en wellicht unicorns worden krijgen het voor elkaar om genoeg groeikansen te benutten. Daarnaast het veroveren van voldoende marktaandeel essentieel voor succes. Hoe kunt u als bedrijf de juiste groei kansen benutten?
Ten eerste is het belangrijk dat een start-up wordt gestart omdat er een probleem is dat opgelost moet worden. Een start-up moet gebaseerd zijn op een probleem dat de eigenaar goed kent en wat belangrijk is voor diegene. Baseer de oplossingen voor een probleem op eigen ervaringen en kennis. De starters van AirBnb kwamen bijvoorbeeld op het idee van woningen verhuren doordat hun huisbaas een huurverhoging had aangekondigd. De oprichters zijn luchtbedjes gaan verhuren aan congresbezoekers die niet terecht konden in drukke hotels in de stad. Dit vormde de start van het business idee van AirBnb. Nadat er een oplossing is bedacht voor het probleem is het belangrijk om deze ideeën te testen bij de beoogde doelgroep. Ondernemers worden vaak verrast door wat wel en niet aansluit bij klanten. Test daarom zo snel mogelijk de ideeën die u heeft. De volgende stap is het opstarten van een prototype. Ontwerp een prototype met de kenmerken die de doelgroep belangrijk vindt. Blijf het prototype testen en ontwikkelen totdat de beoogde doelgroep zegt dat ze dat product nodig hebben. Als u een product heeft ontwikkelt dat de doelgroep denkt nodig te hebben kunt u het verkopen. Indien dit goed verloopt zult u uw markt moeten uitbreiden. Opschalen is een belangrijk onderdeel om van start-up naar unicorn te groeien.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen