Spotify dankt zijn succes aan het freemium-model, is uw bedrijf de volgende?
Spotify, LinkedIn, Dropbox en Skype zijn misschien wel de bekendste voorbeelden van diensten die gebruikmaken van een freemium model. Een freemium-model biedt gratis basisdiensten op een platform aan, maar laat gebruikers betalen voor aanvullende diensten. Bij Spotify is dit onbeperkt muziek luisteren zonder reclame tussendoor, wat alleen mogelijk is bij gebruikers die een betaald abonnement afsluiten. Gebruikers die een abonnement afsluiten bij Dropbox krijgen meer opslagruimte en LinkedIn-premium gebruikers krijgen onder andere inzicht in wie hun profiel bekeken heeft.
Slimme marketing
Deze manier van marketing is ontzettend slim om gebruikers te trekken die vervolgens een abonnement af zullen sluiten. Doordat consumenten eerst gratis gebruikmaken van een dienst kunnen zij hier al mee kennismaken en daarna besluiten of een betaald abonnement van toegevoegde waarde is. Wat ook voorkomt, is dat consumenten hinder ondervinden aan de beperkingen van een gratis dienst waardoor zij besluiten om ervoor te gaan betalen. Spotify laat gebruikers gratis muziek luisteren, maar hier komen wel om de paar minuten reclames tussendoor. Dit kan irritaties opwekken bij gebruikers die wel ongestoord muziek willen luisteren, waardoor zij ervoor kiezen om te gaan betalen.
Waarom een freemium-model invoeren?
Het voordeel dat de meeste bedrijven die online diensten aanbieden hebben, is dat de kosten vaak laag zijn. Het aanbieden van gratis diensten vergroot het bereik en daarmee het aantal potentiële klanten. Hiermee wordt het platform aantrekkelijk voor adverteerders, wat weer een bron van inkomsten is. De stijging in het aantal gebruikers leidt tot een daling in marketingkosten, aangezien word-of-mouth reclame bij dit soort diensten ook effectief is. Het platform zal steeds meer winnen aan naamsbekendheid, waardoor gebruikers eerder geneigd zijn om te betalen voor aanvullende diensten. Mede hierdoor kan een freemium-model een bedrijf zeer succesvol maken.
Voorwaarden voor een effectief freemium-model
Niet elk bedrijf dat (online) diensten levert, leent zich voor een freemium-model. Een aantal voorwaarden waar rekening mee gehouden moet worden zijn:
- Groot aantal gebruikers. Om te zorgen dat een bepaald percentage van gebruikers ook daadwerkelijk voor diensten gaat betalen, is het noodzakelijk dat er genoeg gratis gebruikers zijn. Ongeveer 5% van alle gebruikers kiest er uiteindelijk voor om te betalen, dus om dit model winstgevend te maken moet het gebruikersbestand groot zijn.
- Betaalde diensten moeten meerwaarde hebben. Het is belangrijk om de balans te vinden tussen de meerwaarde van een gratis en een betaalde dienst. Als de betaalde dienst oneindig veel mogelijkheden kent maar gebruikers met de gratis dienst eigenlijk niks kunnen, zal het aantrekken van gebruikers lastig worden. Echter, als gebruikers met de gratis dienst te veel mogelijkheden hebben zal er geen meerwaarde zijn om een betaalde dienst af te sluiten. Deze twee diensten met elkaar balanceren is complex, aangezien beide partijen hiermee tevreden moeten zijn.
- Biedt een verscheidenheid aan abonnementen aan. Door middel van het personaliseren van betaalde diensten en het segmenteren van gebruikersgroepen wordt het aantrekkelijker om dit soort diensten af te sluiten, omdat dit meerdere gebruikersgroepen aanspreekt.
- Dit model is niet voor bedrijven uit elke sector weggelegd. Bedrijven die niks gratis weg kunnen geven aan consumenten voelen zich hierdoor misschien benadeeld, maar dit is nergens voor nodig. Dit toont aan dat consumenten al bereid zijn om voor het desbetreffende product of dienst te betalen zonder dat hier een gratis proefabonnement tegenover staat. In sommige gevallen kan het aanbieden van een gratis product of dienst juist afdoen aan de geloofwaardigheid en professionaliteit van een bedrijf. Bijvoorbeeld bij het aanbieden van een gratis operatie, waarschijnlijk zullen maar weinig mensen hierdoor overstag gaan.
Kortom, het freemium-model kan voordelig zijn maar kent ook risico"s. Dit model is niet voor elk bedrijf geschikt en moet voldoen aan verschillende voorwaarden om het tot een succes te brengen.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen