Sociale media als goede raadgever: social listening succesvol inzetten
Sociale media wordt vaak ingezet om een doelgroep te bereiken. Het medium kan echter ook gebruikt worden als een goede raadgever. Dit kan door middel van social listening. Social listening houdt in dat alle online conversaties rondom een organisatie, merk, product, doelgroep of branche gevolgd en gemonitord worden. De online buzz kan omgezet worden in bruikbare data en dit kan gebruikt worden als advies. Social listening kan helpen om de communicatie van een bedrijf te verbeteren, het beter herkennen van trends die binnen de doelgroep spelen en beter inspelen op actuele en toekomstige behoeften.
Kortom, sociale media kan een goede raadgever zijn. Places Nieuws heeft uitgezocht hoe u social listening effectief kunt inzetten voor uw bedrijf.
Waar kunt u social listening voor gebruiken?
Inzicht in wat klanten van producten en diensten vinden
Met social listening kunt u inzicht krijgen in wat klanten van producten en diensten vinden. Wat vinden ze het interessantst en hoe gebruiken ze het product? Door middel van slimme zoekopdrachten kan men in social listening tools verschillende merken en producten apart volgen. Dit geeft een goed beeld van de mening van de consument ten opzichte van die merken of producten. Ook kunt u op sociale media onderzoeken hoe klanten uw product gebruiken. Met deze informatie kunt u andere klanten beïnvloeden of inspireren. Met social listening heeft u bovendien eenvoudig toegang tot feedback van uw doelgroep over producten en diensten en waarvoor ze het gebruiken, dit kan helpen bij innoveren.
Het identificeren van een potentiële crisis
Het kan een goed teken zijn als er online veel over een organisatie of merk wordt gepraat. Wanneer er vooral negatief over een organisatie wordt gesproken kan het echter ook nadelig uitpakken. Het is belangrijk om negatieve reacties zo snel mogelijk te zien zodat daar effectief op gereageerd kan worden. Social listening tools kunnen ingezet worden om dit soort negatieve berichten te vinden. De tools kunnen namelijk bepalen of een online uiting negatief, positief of neutraal is. In een social listening tool kunt u een alert-functie aanzetten die waarschuwt als er veel negatieve reacties op een onderwerp zijn. Zo wordt u op tijd gewaarschuwd en kan een potentiële crisis hopelijk voorkomen worden.
Het vinden van belangrijke influencers
Met social listening kunt u achterhalen welke mensen het meest met uw merk bezig zijn en een grote groep volgers hebben. Het is interessant om deze groep mensen, ook wel influencers genoemd, te volgen. Door deze mensen te volgen weet u wat hen bezighoudt en dat is vaak ook een indicatie van wat de achterban bezighoudt. In een social listening tool kunt u een lijst aanmaken met daarin belangrijke influencers en hoeveel volgers zij hebben. Het is goed om een overzicht te hebben over deze mensen, wanneer het u namelijk lukt om deze influencers te beïnvloeden is het makkelijker om hun volgers te bereiken.
Real-time insights
Wanneer een afdeling van uw organisatie in contact komt met een klant of prospect, bijvoorbeeld de klantenservice, kan een social listening tool razendsnel alle sociale data van deze klant verzamelen. Van al deze data wordt een profiel gemaakt dat gebaseerd is op recent volggedrag, geplaatste berichten op social media en pagina"s of profielen die hij of zij leuk vindt. Met deze informatie kan de service toegespitst worden op deze persoon.
Social listening tools
Social listening tools kunnen voor een hoop dingen handig zijn. Maar hoe krijgt u inzicht in alles wat er op social media gezegd wordt? Er zijn verschillende tools die social listening een stuk eenvoudiger en overzichtelijker maken.
Tweetdeck.com, Hootsuite.com
Dit zijn handige websites om alle Tweets en Facebook updates over uw organisatie op één platform te verzamelen.
Tweetreach.com, SocialBro.com
Deze websites kunt u gebruiken om statistieken in te zien over het bereik en succes van Twitter berichten.
Blogsearchgoogle.com, Search.twitter.com
Deze websites kunnen gebruikt worden om te kijken wat mensen schrijven over uw bedrijf, product, dienst of concurrent. De websites doorzoeken verschillende blogs en Twitter.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen