Social messaging apps: bereid u voor op de komende 5 jaar!
Social-messaging apps nemen de plek in van de gewone smartphone applicaties. Steeds meer bedrijven maken gebruiken van bijvoorbeeld Whatsapp en Facebook Messenger om contact te houden met hun klanten. Het social media gedrag van mensen verandert continu, aan uw bedrijf de kunst om hier tijdig op in te spelen! Places.nl bespreekt daarom hoe u social messaging het beste kunt gebruiken.
Meer direct messaging
Anno 2017 is het gebruik van social messaging applicaties enorm gegroeid en worden de reguliere applicaties steeds minder gebruikt. Het contact tussen de consument en het bedrijf vindt tegenwoordig vaak plaats via bijvoorbeeld Whatsapp en veel minder via de social media kanalen. Klantenservice via social messaging kan op verschillende manieren: via persoonlijk contact, met behulp van een chatbot of een combinatie daarvan. De vraag is natuurlijk welke manier het beste aansluit bij uw business!
Persoonlijk contact
Voor kleinere en middelgrote bedrijven is het mogelijk om zelf contact te houden met de klant. Op die manier weet u natuurlijk dat de klant altijd de juiste informatie ontvangt en persoonlijk contact komt de klantrelatie ten goede. Het is daarbij wel belangrijk om niet te opdringerig te zijn en de social messaging klantenservice enkel te gebruiken voor vragen vanuit de klant. Stuur geen massaberichten, maar houd het persoonlijk. Daarmee voorkomt u dat de klant u als spam rapporteert. Wanneer u dit op een goede manier aanpakt, kunt u veel potentiële klanten over de streep trekken.
Chatbots
Chatbots werken efficiënt: met minimale moeite kunt u veel klanten te woord staan. Deze vorm van social messaging is sterk in opkomst en veel bedrijven maken hier veelvuldig gebruik van. De ontwikkelingen zijn echter nog niet zo ver dat de klant niet door heeft dat er een automatisch antwoord gegeneert wordt. Daardoor loopt u het risico dat de klant niet het gewenste antwoord ontvangt. Afhankelijk van het soort vragen die uw klantenservice doorgaans ontvangt, kunt u bepalen of chatbots een uitkomst kunnen zijn voor uw bedrijf.
Alternatieven
Het is van groot belang om de kwaliteit van het klantcontact altijd voorop te zetten. Wanneer u chatbots te onpersoonlijk vindt en u niet de middelen heeft om persoonlijk contact te bieden via social messaging apps, zijn er ook nog alternatieven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een live chat op uw website, waarbij potentiële klanten direct benaderd kunnen worden. Niet alleen voor vragen, maar ook om te bepalen waar de klant naar op zoek is. Op die manier dringt u zich minder op, maar biedt u wel de mogelijkheid tot direct contact.
Antwoordservice
Een ander alternatief is het inschakelen van een antwoordservice. Daarmee bent u wel 24/7 bereikbaar, maar schakelt u de telefoon door wanneer u de telefoon zelf niet kan beantwoorden. Bij de antwoordservicedienst van Places.nl werken professionele telefonisten die de telefoon beantwoorden volgens een door u opgesteld script. Vervolgens ontvangt u een samenvatting van het gesprek, met de contactgevens. Op die manier kunt u terugbellen wanneer u dat uitkomt, wat een hoop rust oplevert! Voor meer informatie over deze dienst belt u vrijblijvend met 024 - 3506953.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen