Social media-marketeer, dit zijn de 10 tools die uw werk makkelijker maken in 2020
Social media-marketeers en online strategen worden geconfronteerd met een steeds langer groeiende lijst van verantwoordelijkheden. Werkzaamheden verschillen van het creëren van content, inspelen op feestdagen en events, social media marketing, het monitoren van de customer experience en opzetten van Facebook advertising. Het kan nog een hele uitdaging zijn om alles bij te houden. Gelukkig bestaat er tegenwoordig een overvloed aan geweldige tools voor social media die kunnen helpen om uw rol het beste uit te voeren zodat u tijd overhoudt voor andere zaken. Places.nl heeft een top 20 tools voor social media samengesteld, die uw dagelijkse workflow optimaliseren en social media resultaten kan verbeteren.
Contentkalender: meer succes in minder tijd
Uw functie als social media-marketeer of online strateeg vergt behoorlijke portie aan creativiteit, flexibiliteit en vooral capaciteit. Een succesvolle contentstrategie begint volgens velen met een contentkalender. Een contentkalender is essentieel om doelgerichte content te creëren rondom specifieke events of gebeurtenissen. In een contentkalender wordt opgenomen wanneer en welke berichten per social media kanaal wordt gepubliceerd over een langere periode. Het is goed om daar als merk of organisatie zijnde daar nu al over na te denken, voordat het nieuwe jaar begint. Zodra u de online marketing strategie voor het nieuwe jaar concreet heeft, kunt u nu al voorbereidingen treffen voor het vullen van een contentkalender. Denk aan inhaken op feest- of bijzondere dagen in 2020, events of een voorspelling doen van mogelijke activiteiten die plaats gaan vinden.
Content maken: less but more
Beredeneren vanuit een hoeveel posts is denken volgens een paar jaren geleden. Tegenwoordig moet er juist meer aandacht besteedt worden aan de behoefte die de verschillende doelgroepen hebben en vanuit de toegevoegde waarde die u als merk of organisatie kan leveren. Dit betekent niet dat er minder content voor social media gecreëerd moet worden. Sterker nog, er moet juist meer content ontwikkeld worden, maar dan specifiek afgesteld op de behoefte van verschillende doelgroepen. De tijden van enkele doelgroepen is verleden tijd, de online volgers van nu willen alleen relevante content op hun tijdlijn.
Beste 10 social media planning-tools
Ondanks dat social media kanalen zoals Facebook en Instagram tegenwoordig de mogelijkheid bieden om posts en online advertising in te plannen op het platform zelf, heeft het als nadeel dat u tussen de kanalen moet blijven schakelen. Er bestaan verschillende social media tools die het leven van de social media marketeer of online strateeg een stuk makkelijker en overzichtelijker maken. Hieronder vindt u de top 10 beste social media tools voor 2020, die is samengesteld door Places.nl.
1. Hootsuite
Hootsuite is een van de bekendste en meest gebruikte tools voor het inplannen van social media berichten. Het platform biedt de mogelijkheid om vanuit één overzicht meerdere accounts en social media kanalen te beheren. Nooit meer switchen tussen Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube of Pinterest. Hootsuite is zowel interessant voor zelfstandige ondernemers als organisaties. Het platform biedt de mogelijkheid om als (webcare)team samen een account te beheren. Het kan medewerkers bepaalde rechten toe te kennen, van tot het wel schrijven maar niet publiceren van nieuwe posts.
- Voordelen: Hootsuite biedt met de gratis versie al een ruim aantal mogelijkheden. Zo kunt u tot wel tien berichten in de toekomst plaatsen en vijf sociale netwerken toevoegen en streams aanmaken. Dit zijn kolommen, waarin u bijvoorbeeld mentions, likes of zoekopdrachten kunt monitoren. Wilt u meer uit Hootsuite halen, dan biedt de betaalde versie van $10,- een onbeperkt scala aan mogelijkheden.
- Nadelen: Alhoewel Hootsuite een goed werkend platform is, zijn er ook redenen om het niet te gebruiken. Jammer genoeg is de integratie met Facebook minder goed, waardoor u geen duidelijk monitor overzicht van berichten waarin u genoemd bent ontvangt.
2. Buffer
Buffer is een online social media tool en applicatie voor uw smartphone. Gebruikers kunnen naast berichten voor verschillende social media kanalen publiceren, ook inzien hoeveel clicks, retweets of replies de ingeplande posts hebben gehad. Een waardevolle functie van Buffer is dat gebruikers eenvoudig kunnen inzien hoeveel volgers op een link in een bericht hebben geklikt.
- Voordelen: Met Buffer houdt u alles op één platform: creëren, publiceren, reageren én analyseren. Wel zo efficiënt! Daarnaast kan met Buffer onder teamleden eenvoudig posts gereviewed worden en notificaties plaatsen dat hun post nagekeken moet worden.
- Nadelen: De gratis versie is zeer beperkt. Buffer biedt slechts toegang tot drie social media accounts en het vooruit plannen tot tien posts. Het goedkoopste pakket voor alleen publiceren kost $15,- per maand. Wanneer u uitgebreide analyses wilt ontvangen hangt daar wel een prijskaartje van $50,- per maand aan.
3. Coosto
Coosto is een online tool voor publiceren van berichten, social media monitoring en webcare. De tool biedt inzicht in conversaties op social media en real-time antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Met Coosto kunt u achterhalen wat uw engagement level is van uw volgers en kunt u vanuit de webcare functie direct deelnemen aan het online dialoog. Coosto is te gebruiken voor Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn.
- Voordelen: Met Coosto kunt op één platform posts publiceren, reageren en analyseren. Het platform toont suggesties zoals de beste tijd om berichten te posten, het instellen van een contentkalender en extra's zoals het verkorten van URL's of bericht goedkeuring.
- Nadelen: Wanneer u gebruik wilt maken van de mogelijkheden met Coosto, beginnen de kosten voor het starterspakket bij €129,- per maand. Door deze hoge kosten is het platform meer geschikt voor de grotere bedrijven, dan voor zelfstandigen of eenmanszaken.
4.Tailwind
Tailwind is een handige tool voor Pinterest en Instagram en biedt de mogelijkheid om automatisch berichten in te plannen of te zoeken. Het analyseert continu uw activiteit en statistieken, waardoor inzichtelijk wordt welke dagen en tijden uw berichten het best presteren. Aan de hand daarvan wordt een schema op maat gemaakt met de beste tijden voor het publiceren van nieuwe feed. De tool is een officiële partner van Pinterest, waardoor u gemakkelijk afbeeldingen naar uw eigen borden of groepsborden kunt pinnen.
- Voordelen: Het biedt een aantal voordelen waar andere social media tools niet over beschikken. Zo kunt u zich op Tailwind voor Pinterest abonneren en (met abonnement) onbeperkt pins plaatsen voor meer bereik. U kunt ook content batchen, door in een keer voor de hele week of maand pins te plaatsen. Daarnaast biedt Tailwind de mogelijkheid om voor Instagram automatisch de hashtags in de eerste reactie te plaatsen en hashtag lijsten op te slaan.
- Nadelen: Het platform is slechts beperkt gratis uit te proberen. Gebruikers kunnen tot slechts 31 berichten plaatsen op Instagram en 100 gratis Pins plaatsen op Pinterest. Daarna moet de gebruiker per account betalen. Tailwind is voornamelijk voor Pinterest een uitstekend medium, maar mist de nodige extra functies voor Instagram.
5. Later
Later wordt vooral ingezet voor het automatisch posten van berichten op Instagram, aangezien het beschikt over een handige applicatie voor de smartphone. Net zoals bij Tailwind, laat Later de preview zien van hoe de post eruit komt te zien. Later is naast Instagram ook te gebruiken voor Facebook, Twitter en Pinterest. De tool is gratis te gebruiken, maar biedt in de betaalde versie vanaf $9,- meer upgrades. Zo kunt u naast meer posts plaatsen, ook video's, Instagram Stories (niet automatisch), personen of bedrijven taggen en geeft het een overzicht van statistieken.
- Voordelen: Het platform beschikt niet alleen over een preview van hoe uw post eruit komt het zien, maar ook hoe de look and feel van uw account eruit komt te zien. Hierdoor kunt u een consistente uitstraling doorvoeren in de stijl die past bij uw merk of bedrijf.
- Nadelen: Voor bedrijven en zzp'ers is een zakelijk account een must aangezien Later dan meer de opties evenaart zoals Instagram oorspronkelijk aanbiedt. Zo kunt u bij de gratis versie geen locatie toevoegen en krijgt u geen hashtag suggesties, wat juist bij Instagram belangrijke functies zijn om online gevonden te worden en uw bereik te verhogen.
6. OBI4wan
OBI4wan is een van oorsprong Nederlandse tool voor social media met een uitgebreide webcare en planningsysteem voor social media. Met de OBI Brand Monitor kunnen gebruikers relevante inzichten over hun reputatie, branche en stakeholders halen uit online en offline data, social media, print media en RTV. Het platform gaat zelfs nog een stapje verder met OBI Insights: via data intelligence en biedt het analyses op maat, social analytics van actiegerichte strategische inzichten. Geïnteresseerden kunnen een demo aanvragen.
- Voordelen: Wanneer bedrijven niet over een webcare team beschikken, biedt OBI4wan een oplossing: namelijk een geautomatiseerde chatbots, die u kunt instellen naar de wensen van het merk of bedrijf. Deze slimme chatbots zorgen voor efficiëntere service waardoor de tevredenheid van klanten en medewerkers stijgt.
- Nadelen: OBI4wan richt zich op oplossingen en services voor reputatiemanagement, onderzoek, data-analyse en (online) strategieontwikkeling, maar biedt geen optie om content te creëren of in te plannen.
7. Sprout Social
Met Sprout Social hebben gebruikers, naast het publiceren van berichten, de mogelijkheid om social media acties te monitoren en webcare. Met Sprout Social kunnen analyserapporten worden opgevraagd, biedt het handige hulpmiddelen om berichten te publiceren, beschikt het over een ingebouwde editor voor social media afbeeldingen en een CRM-systeem van social media. Sprout Social biedt een gratis 30-dagen trial, waarna het standaardpakket met vijf accounts vanaf $99,- wordt aangeboden.
- Voordelen: Dankzij dit complete pakket wordt voor online strategen en social media marketeers het publiceren en beheren van social media erg gemakkelijk gemaakt. Sprout Social biedt een van de meest volledige pakketten om zo efficiënt mogelijk de online marketingstrategie uit te rollen.
- Nadelen: Het platform richt zich op de grote corporaties of instellingen, waarbij geld een ondergeschikte rol speelt. Daarnaast zijn de identificatiemiddelen om gebruikersactiviteiten te volgen ten opzichte van de concurrerende tools van mindere kwaliteit.
8. Sendible
Sendible kan worden ingezet voor veel verschillende social media kanalen: niet alleen Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest maar ook Google Mijn Bedrijf. Daarnaast heeft Sendible diverse integraties, zoals met Canva voor het bewerken van foto's, WordPress voor het managen van de website en Facebook Ads voor het monitoren van advertising posts. Het goedkoopste pakket begint vanaf €24,- per maand.
- Voordelen: Sendible heeft een breed scala aan integraties, waardoor de tool gemakkelijk verweven kan worden met andere online marketing activiteiten. Hierdoor houden gebruikers alles op één plek.
- Nadelen: Sendible hanteert een bijzondere manier van het verkopen van betaalde pakketten. Zo ziet het platform posten en monitoren als twee services. Wanneer u gebruik wilt maken van beide services, wordt een standaardpakket van twaalf services zo al snel teruggedrongen tot zes services.
9. BuzzSumo
BuzzSumo is een tool waarmee gebruikers de meest gedeelde content en trending influencers kunnen vinden. U kunt het gebruiken om te analyseren welke inhoud het beste presteert voor elk onderwerp door te zoeken naar een onderwerp of domein. Via BuzzSumo ontvangen merken en bedrijven beter zicht in hun online impact op social media. Hierdoor kunt u slimmere contentstrategieën ontwikkelen door te kijken welke van uw eigen pagina's het meest betrokken waren. BuzzSumo is in te zetten voor Facebook, Twitter en Pinterest. Het gratis proefpakket biedt opstart mogelijkheden, maar wilt wanneer u volledig gebruik wilt maken van alle mogelijkheden wordt het goedkoopste pro-pakket voor $79,- aangeboden.
- Voordelen: BuzzSumo is uitstekend geschikt voor contentanalyse, ideeën voor goede titels voor blogposts, vinden van relevante content om te delen en het identificeren van influencers in uw branche.
- Nadelen: In tegenstelling tot vergelijkbare tools, biedt BuzzSumo op basis van de door u opgegeven onderwerpen op social media geen contentsuggesties om te delen.
10. CoSchedule
CoSchedule is een handige social media planning-tool voor Twitter, Facebook, LinkedIn, Tumblr, Google+, Pinterest en Instagram. Gebruikers kunnen zowel hun berichten inplannen en organiseren als publiceren en content creëren. CoSchedule is in de loop van de tijd geëvolueerd van een eenvoudige redactionele kalender naar een alles-in-één social media marketingkalender voor teams en zelfstandigen. Het platform biedt een uitgebreid Top Content Report die de betrokkenheid van de doelgroep documenteert. Een handige functie voor social media-marketeers om te achterhalen welke inhoud het meest met de lezers resoneren. Daarnaast kan CoSchedule worden geïntegreerd met WordPress, waardoor de content gelijktijdig op de verschillende social media kanalen kan worden gepubliceerd. CoSchedule biedt verschillende pakketten aan voor verschillende gebruiksdoeleinden. De pakketprijzen worden tussen de $40,- en $650,- per maand aangeboden.
- Voordelen: In tegenstelling tot andere social media planning-tools richt CoSchedule zich primair op inhoud versus alleen sociale prestaties. Functies zoals de ReQueue Bucket stellen marketingteams in staat hun beste posts automatisch te recyclen en opnieuw te plannen zonder een vinger uit te steken. Hierdoor genereert u op een snelle wijze nieuwe frisse content voor al uw social media profielen.
- Nadelen: CoSchedule biedt vier prijspakketten aan op basis van het grootte van het bedrijf. Solopreneurs hebben echter niet elke functie nodig. Het zou daarom beter zijn geweest als de prijs was gebaseerd op de vereiste functionaliteit in plaats van op het aantal gebruikersaccounts.
Welke tool is geschikt voor mij?
De social media tools hierboven beschreven bieden diverse opties aan om uw social media activiteiten verschillend vorm te geven, te monitoren of in te plannen. Welk pakket geschikt is voor uw merk, bedrijf of profilering hangt af van de hoeveelheid accounts waar u actief op wilt zijn, hoe vaak u wilt posten en welke features u belangrijk vindt. Niet geheel onbelangrijk zijn de kosten die aan de pro-pakketten zijn verbonden. Met deze infographic kunt u voor uzelf een gedegen keuze maken uit welk pakket of tool u het meeste voor u werk haalt!
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen