Social advertising: zo plaatst u een advertentie op Facebook en Instagram
Plaatst u advertenties via Facebook of Instagram? Beide platforms hebben veel Nederlandse gebruikers. Hierdoor is het als Nederlandse ondernemer erg nuttig om op de kanalen te adverteren. Hoewel Facebook de meeste gebruikers heeft in Nederland, groeit Instagram erg hard. Beide kanalen hebben zo hun voordelen. In deze blog leest u tips over adverteren op Instagram en Facebook.
Doelgroep
Instagram en Facebook zijn twee van de grootste sociale netwerken in Nederland. Beide kanalen hebben dezelfde eigenaar, Mark Zuckerberg. Zowel Facebook als Instagram hebben miljoenen Nederlandstalige gebruikers. Uit het Sociale Media Onderzoek 2018 blijkt dat Facebook 10,8 miljoen Nederlandse gebruikers heeft en Instagram 4,1 miljoen. Hoewel Facebook momenteel meer gebruikers heeft dan Instagram, stagneert het aantal gebruikers van Facebook en neemt het zelfs af. Met name onder de jongeren (15-19 jaar) is Facebook steeds minder populair. Instagram is echter hard aan het groeien, het wordt niet alleen meer door trendsetters of jongeren gebruikt maar ook steeds meer 35-plussers weten de weg naar het kanaal te vinden.
Het verschil tussen Facebook en Instagram
Adverteren kan zowel op Facebook als op Instagram. Facebook heeft meer zakelijke gebruikers dan Instagram, daardoor is de concurrentie op het gebied van adverteren groter. Hoe groter de concurrentie hoe duurder het is om te adverteren. Advertenties op Facebook zijn daarom vaak duurder dan op Instagram. Een combinatie van adverteren op beide kanalen kan een verstandige oplossing zijn. Facebook blijft namelijk nog steeds het beste kanaal om via een campagne meer verkeer naar een website te genereren. Op Instagram toont de doelgroep echter meer betrokkenheid bij content. Afhankelijk van uw doelgroep kan adverteren op beide kanalen een slimme zet zijn.
Adverteren via Facebook advertentiemanager
Een advertentie plaatsen via de Facebook advertentiemanager gaat gemakkelijk. Via de Facebook advertentiemanager kunt u voor zowel Facebook als Instagram een advertentie instellen. U geeft stap voor stap aan hoe de advertentie er uit moet zien en waar die op gericht is. In de volgende zes stappen leest u hoe u op Facebook een advertentie plaatst.
Stap 1. Kies een doelstelling
Als eerste kiest u een doelstelling, wilt u bijvoorbeeld meer verkoop op de website, meer kliks naar de website of meer merkbekendheid?
Stap 2. Selecteer een doelgroep
Als tweede selecteert u een doelgroep. U selecteert uw doelgroep op basis van leeftijd, locatie en andere demografische gegevens, interesses en gedragspatronen.
Stap 3. Bepaal waar de advertentie moet worden weergegeven
Geef aan op welk kanaal de advertentie moet worden weergegeven, Facebook of Instagram.
Stap 4. Kies een budget
Als vierde stelt u een budget in, dit kan een budget per dag zijn of een looptijdbudget in de periode dat de advertenties worden weergegeven.
Stap 5. Kies de gewenste advertentie-indeling
Nu kunt u een keuze maken uit verschillende advertentie-indelingen. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een foto advertentie, een video, een story, een messenger-advertentie, een carrousel waarin meerdere afbeeldingen en video's getoond kunnen worden, een diavoorstelling, een collectie van producten en een afspeelbare advertentie. Dit is een interactief voorbeeld van een app. Naast het kiezen van de gewenste advertentie-indeling is het handig om rekening te houden met de time span van de advertentie. Een Instagram story duurt bijvoorbeeld vaak maar maximaal 6 seconden.
Stap 6. Prestaties bijhouden
Na het plaatsen van de advertentie kunt u via Advertentiebeheer prestaties bijhouden en campagnes bijwerken.
Adverteren via Instagram
Adverteren op Instagram kan op twee manieren, het kan via de Instagram App of via de Facebook advertentiemanager. Adverteren via de Instagram App is een eenvoudige manier en heel geschikt om een simpel bericht te promoten met een laag budget. Via de App kiest u een doelstelling, een actieknop, een doelgroep en een budget. Wanneer u op regelmatige basis wilt adverteren is het verstandiger om met de Facebook advertentiemanager te werken. Hier zijn meer technische opties waardoor u meer resultaat uit hetzelfde advertentiebudget kunt halen. Via de Facebook advertentiemanager kunt u bijvoorbeeld conversies meetbaar maken en een algoritme daarop aan laten sturen, u kunt meerdere doelgroepen testen voor het beste resultaat en kijken welke advertentieteksten het beste aanslaan. Als u met de Advertentiemanager van Facebook aan de slag gaat maakt u een Instagram advertentie net zoals een Facebook advertentie. Geef echter in de derde stap aan dat de advertentie alleen op Instagram getoond moet worden. U kunt daarna onderscheid maken tussen advertenties die in de tijdlijn van Instagram worden weergegeven of in een Instagram Story.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen