SMART doelstellingen formuleren doe je zo
We stellen allemaal doelen voor onszelf. Toch blijkt het in de praktijk soms net wat lastiger om deze ook daadwerkelijk te behalen. Met behulp van de SMART methode maak je jouw doelen concreet en zorg je ervoor dat je ze wél behaalt.
Wat is de SMART methode?
SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Door de SMART methode toe te passen zorg je ervoor dat jouw doelen duidelijk en concreet wordt. Zo wordt de kans groter dat je jouw doelen binnen de vastgestelde termijn bereikt. Je weet immers precies waar je naartoe wil werken, het wordt dus voor jezelf veel duidelijker wat je moet doen om je doelen te bereiken.
Wanneer gebruik je SMART doelstellingen?
SMART doelen kun je eigenlijk overal voor gebruiken: voor persoonlijke doelen, loopbaangericht of op het werk. In het bedrijfsleven zul je ze veel voorbij zien komen. Ze worden vaak gebruikt om bijvoorbeeld inzichtelijk te maken wat er moet worden gedaan om de naamsbekendheid te verhogen, meer websiteverkeer te genereren of om de omzet te verhogen.
Hoe formuleer je SMART doelstellingen?
We nemen je mee in het 5-stappenplan van de SMART methode. Als voorbeeld pakken we hier het doel 'meer geld'. Per stap laten we je zien hoe het SMART doel geformuleerd wordt. Lees je mee?
STAP 1: Wees specifiek
Maak je doel duidelijk en concreet: het moet een waarneembaar resultaat of actie beschrijven. Wanneer de achterbuurvrouw, je oom of een vriend dit leest, moet hij/zij ook kunnen begrijpen wat je wil bereiken.
Benoem details en maak je doel specifiek door te omschrijven wat je precies wil bereiken. Zo is bijvoorbeeld 'meer geld' geen specifiek doel. In dit geval zouden zeggen: 'Places.nl wil meer omzet draaien'.
STAP 2: Maak het meetbaar
Door cijfers aan je doelen te koppelen maak je deze meetbaar. Aan de hand van deze cijfers kun je namelijk kijken of je je doel hebt behaald. Door dit in cijfers of percentages uit te drukken zorg je ervoor dat je het daadwerkelijk kunt meten.
'Ik wil meer omzet draaien' is dus geen meetbare doelstelling, we gaan hier hier dus een percentage aan koppelen. Zo komen we uit op bijvoorbeeld 'Places.nl wil 15% meer omzet draaien'.
STAP 3: Maak het acceptabel (haalbaar)
Je doelen moeten niet té gemakkelijk te behalen zijn, maar je moet natuurlijk wel doelen stellen die je daadwerkelijk kunt behalen. Daarnaast moet iedereen erachter staan, anders is de motivatie natuurlijk nooit groot genoeg om het doel te behalen. Het is dus belangrijk dat er voldoende draagvlak is om het doel te bereiken.
Ga daarnaast na of het doel logisch gebaseerd is op huidige omstandigheden. In dit geval zou jouw antwoord kunnen zijn 'Wij willen graag meer geld stoppen in onze onderneming en daarvoor moet Places.nl 15% meer omzet draaien'. Let op: het cursieve gedeelte van de vorige zin hoort niet bij de doelstelling.
STAP 4: Is het doel realistisch?
Stap 4 sluit heel erg aan op de vorige stap: jouw doel kan wel haalbaar zijn, maar is het ook realistisch? Wanneer jouw personeel standaard één dag per week moet overwerken is het doel in feite haalbaar, maar natuurlijk niet realistisch. Je kunt namelijk niet van je werknemers verwachten dat zij hiermee akkoord gaan.
Het is dus niet realistisch om te zeggen dat je binnen drie maanden 15% meer omzet wil draaien. Het doel 'Binnen één jaar draait Places.nl 15% meer omzet' is wél realistisch. Door realistische doelen te stellen zorg je ervoor dat iedereen gemotiveerd blijft.
Stap 5: Maak het tijdgebonden
Door een einddatum eraan te koppelen is het duidelijk wanneer de doelstelling behaald moet zijn. Wanneer de einddatum is bereikt is het tijd om te evalueren: is het doel behaald, wat ging er goed en wat had er beter gekund?
'Binnen één jaar draait Places.nl 15% meer omzet' is dus niet tijdgebonden, er staat namelijk geen einddatum in vermeld. 'Op 31 december 2022 heeft Places.nl 15% meer omzet gedraaid ten opzichte van kalenderjaar 2021' is wél tijdgebonden.
Ben je al overtuigd van de SMART methode? Ja? Waar wacht je dan nog op?! Ga aan de slag en formuleer jouw SMART doelstellingen om samen met je omgeving ervoor te zorgen dat jij jouw doelen behaalt. Succes!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen