Seasonal marketing - wat is dat?
Door met seasonal marketing aan de slag te gaan zorg je voor meer customer engagement, meer brand awareness en zie je jouw verkoop als een malle stijgen. Benieuwd wat dat nou precies is? Lees dan verder.
Wat is seasonal marketing?
Seasonal marketing is een strategie waarbij je inspeelt op de verschillende seizoenen, maar ook op feestdagen en vakanties. Het houdt dus eigenlijk in dat jij met jouw marketing inspeelt op het veranderende koopgedrag van je consumenten.
Wanneer je een bloemist bent, zul je misschien zien dat je in de zomer minder verkoop hebt. Maar dagen als Moederdag en Valentijnsdag zijn voor jou de perfecte feestdagen om op in te spelen. Wat we dus proberen te zeggen is dat seizoensgebonden consumentengedrag jouw verkoop in de weg kan zitten, maar dat je het ook juíst kunt gebruiken om te groeien.
Het betekent dus dat jij in het hoofd van (potentiële) klanten moet kruipen. Wat motiveert hen om producten/diensten bij jou af te nemen? We geven je een aantal tips!
Tip 1 - Maak gebruik van Google Trends
Google Trends is ideaal om meer te weten te komen over het gedrag van jouw klanten. Laten we even verder gaan met de bloemist: je weet dat je verkoop stijgt rond Valentijnsdag, maar vanaf wanneer zijn jouw klanten al bezig met het zoeken naar het perfecte kado? Wellicht beginnen ze hier al een maand van tevoren mee. Dit betekent dus dat jij rond die tijd ook al moet beginnen met de juiste marketing!
Wanneer je populaire zoektermen invoert laat Google Trends een grafiek zien met de populariteit van die term in een bepaalde periode, opgesplitst per maand. Door je extra te richten op je marketingactiviteiten in de juiste periode zorg je ervoor dat je online nog beter wordt gevonden, en dat preciés op het moment dat jouw klanten naar jou zoeken!
Tip 2 - Maak gebruik van website statistieken
Jouw website voorziet jou ook van een hoop waardevolle informatie! Gebruik je website statistieken om achter bepaalde patronen te komen. Wellicht merk je op dat je in de zomer veel meer bezoekers hebt dan in de winter. Gebruik deze informatie om de juiste strategieën te formuleren. Het kan in de winter bijvoorbeeld zinvol zijn om extra te adverteren om zo meer verkeer naar jouw website te halen.
Tip 3 - Geef er je eigen, creatieve draai aan
Wees lekker eigenwijs en maak het zo creatief mogelijk! In de marketing werkt het vaak goed een bepaalde emotie op te wekken. De bloemist zou er dus bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een kort filmpje te maken, waarin de moeder door haar kinderen wordt verrast met een prachtige bos bloemen.
Ook wanneer jij bijvoorbeeld een klusbedrijf hebt kun je perfect inspelen op seasonal marketing. Maak in de winter een korte video campagne waarin een vrouw blij is met haar nieuwe badkamer. Ze laat het bad lekker vollopen en geniet van een wijntje en wat heerlijke bonbons, terwijl ze met een glimlach om zich heen kijkt en de badkamer bewondert.
Voor ieder bedrijf is er wel wat moois te bedenken. Ga op onderzoek uit en kijk wat voor jou werkt. Denk vooral buiten de lijntjes!
Tip 4 - Stimuleer User Generated Content
Stimuleer je klanten om seasonal content voor jou te creëren. Wanneer je bijvoorbeeld een cateringbedrijf hebt kun je je klanten vragen met Kerst foto's te posten wanneer ze aan hun diner zitten (dat jij voor hen hebt gemaakt!). De leukste foto's repost je en om je klanten te bedanken geef je hen een cadeautje.
Tip 5 - Maak gebruik van een contentkalender
Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van al je content. Hierin wordt aangegeven wat er gepubliceerd wordt (dus bijvoorbeeld een post op social media), via welk kanaal, op welke datum/tijdstip en wie hiervoor zorgt.
Zo kun je dus van tevoren inspelen op bijvoorbeeld seizoenen, vakanties en feestdagen. Door dit alvast in de kalender te zetten zorg je ervoor dat je geen belangrijke dagen mist en dat je op tijd begint met het schrijven van de content.
Vind je het nou lastig om hierop in te spelen? Plan dan hieronder een adviesgesprek met ons in, we helpen je graag! Wanneer je het Alles-in-1 pakket bij ons afneemt gaat er namelijk maandelijks een marketeer voor jou aan de slag, waarbij we o.a. relevante content voor jou schrijven. Doordat we gebruikmaken van een contentkalender, weten we precies welke onderwerpen relevant zijn. Zo weet jij zeker dat je jouw klanten op het juiste moment bereikt!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen