Reviews: nu ook in de wereld van B2B
Wie kent het niet? U twijfelt over de aanschaf van een nieuw product een raadpleegt daarom de reviews om te beslissen of u het product wel of niet zal kopen. Reviews worden steeds meer leidend in de consumentenmarkt en steeds doorslaggevender in de aankoopbeslissing van consumenten. Sommige B2C's hebben hieraan zelfs hun succes te danken. Maar hoe zit dat met de invloed van reviews in de wereld van de B2B? Places.nl vertelt u in deze blog meer over de relevantie van de review voor uw B2B. Lees snel verder voor tips om ervoor te zorgen dat ook uw klanten goede reviews achterlaten.
Waarom is een review leidend?
Bij de meeste bedrijven is de zakenrelatie ontstaan via netwerk en connecties. Naar aanleiding van de informatie van partners en interne contacten wordt er gekozen om zaken te doen met een ander bedrijf. Laat bedrijf A ook nog eens een review achter bij bedrijf B, wordt het netwerk van bedrijf B gekoppeld aan dat van A. Zo ontstaat de kettingreactie. Een goede review breidt ten eerste uw netwerk uit en zorgt er daarnaast ook voor dat u net een streepje voor hebt op de concurrenten. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat tegenwoordig ongeveer 51% van de zakelijke inkopers online reviews bekijkt en deze de aankoopbeslissing laat beïnvloeden.Reden te meer om toch wat meer actie te ondernemen op het gebied van reviews. Voor meer onderzoeksresultaten op het gebied van reviews kunt u dit bericht raadplegen.
Hoe ontvang ik reviews?
Actieve bevraging is hier het meest belangrijk, zoals in het algemeen geldt voor marketing. Mensen worden graag gehoord, maar wel als het ze uitkomt. Bevraag mensen dus naar hun mening op verschillende sleutelmomenten. Deze momenten kunnen zijn na een aankoop, bij een contractvernieuwing of na het verlenen van een service.
Hoe haal ik goede reviews binnen?
Ten eerste is het aan te raden een korte opmaak te gebruiken die niet langer in beslag neemt dan één minuut. Bedrijven hebben vaak geen tijd om lange vragenlijsten in te vullen, wat overigens niet meteen betekent dat ze hun mening niet willen geven. Ook is het van belang om uw klanten volledig en helder te informeren over uw dienst of product. Dit voorkomt dat er vanuit onduidelijkheid onvrede ontstaat en dit geplaatst wordt in een review. Mensen zijn over het algemeen sneller geneigd het negatievere op te merken dan het positieve. Als u via de mail een uitnodiging verstuurt voor het achterlaten van een review, is het duidelijk plaatsen van uw bedrijfslogo een groot voordeel. Zakelijke klanten bekijken mail vaak vluchtig en klikken sneller weg als het niet meteen duidelijk is van wie de mail komt. Daarbij is het handig zo min mogelijk tekst te gebruiken en een duidelijke link te plaatsen naar de pagina waar de review geschreven kan worden. Tot slot werkt het net zoals bij de B2C: maak het persoonlijk. Zorg ervoor dat het bedrijf zich aangesproken voelt door de diensten en inkopen waarvan het bedrijf gebruik heeft gemaakt te benoemen. 'U heeft afgelopen week één van onze producten besteld. Wij zijn benieuwd naar uw tevredenheid.' Voor meer tips over het ontvangen van goede reviews leest u dan dit artikel van E-difference.
Reviews in Places
Wist u dat op de bedrijfspagina's van Places er ook de mogelijkheid is om een review achter te laten? Na de aanmaak van een gratis profiel kunt u uw reviews bekijken en beheren. Op Telefoonboek.nl zal ook het aantal sterren (rating) getoond worden naar aanleiding van de gegeven reviews en beoordelingen van klanten. Wilt u meer weten over de online rating van Places? Lees dan de blog over bedrijfsratings. Heeft u vragen over een bedrijfspagina of reviews op Places? Neem dan contact op met onze klantenservice via 024-3555299 of mail naar info@places.nl.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen