Relatief weinig woonwinkels in bezit werkende website
Uit onderzoek is gebleken dat de omzet van de detailhandel 3,5% hoger lag ten opzichte van 2016 en woonwinkels een nog sterkere groei doormaakten. Nu de economie weer aantrekt, lijkt het er dan ook op dan consumenten meer besteden in deze sectoren. Daarnaast blijft het aantal online bestedingen van consumenten ook toenemen. Dit lijken belangrijke gegevens voor woonwinkels en bieden nieuwe mogelijkheden op het gebied van online verkopen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van woonwinkels uit haar database.
Onderzoek
In totaal zijn 2.336 bedrijven onderzocht op een werkende website die in de database van Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie 'woonwinkel'. Belangrijk daarbij is dat organisaties in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden meegeteld in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek bij 1.068 woonwinkels sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 45,7%. Daarmee lijkt het merendeel van de woonwinkels die bij Telefoonboek.nl geregistreerd zijn niet online vindbaar via een werkende website. Wel kan het zijn dat de overige 54,3% van de woonwinkels online vindbaar is via social media of online bedrijfsvermeldingen.
Responsive
Naast een werkende website zijn de geregistreerde woonwinkels getest op responsiveness. Niet alleen een werkende website, maar ook een responsive website is belangrijk vanwege een aantal redenen. Responsiveness zorgt er namelijk voor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website getoond wordt. Daardoor is een website gebruiksvriendelijk en leesbaar ongeacht het gebruik van een desktop, tablet of smartphone. Websites met een responsive webdesign worden als relevant gezien en kunnen daarom hoger geplaatst worden in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Hierdoor zullen bedrijven met een werkende website en responsive design online beter vindbaar zijn. Ook zullen bezoekers de website langer en vaker bezoeken vanwege de leesbaarheid en het gebruiksgemak. Uit de resultaten bleek 91,2% van de woonwinkels met een werkende website ook een responsive design te hebben. Daarmee lijkt een gedeelte van de woonwinkels die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl zich bewust te zijn van de voordelen die een werkende en responsive website met zich meebrengt.
Inspelen op online ontwikkelingen
Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat woonwinkels nog meer kunnen inspelen op ontwikkelingen in de markt. "Cijfers tonen aan dat woonwinkels meer omzet draaien en dat consumenten steeds meer online bestedingen doen. Deze gegevens bieden een mogelijkheid om verder in te spelen op online verkopen. Een professionele bedrijfswebsite kan dan ook hieraan bijdragen door het verschaffen van informatie over prijzen en het assortiment. Naast het verbeteren van het oriëntatieproces kunnen woonwinkels ook een webshop invoegen waar consumenten daadwerkelijk online aankopen kunnen doen. Voor een merendeel van de woonwinkels lijkt er nog een slag te slaan op dit gebied. Hopelijk dienen de resultaten van dit onderzoek dan ook ter inspiratie voor deze bedrijven."
Ontdek Places Websites
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen