Prioriteren kun je leren: de MoSCoW-methode
Je hebt het druk: een klant wil uiterlijk vandaag zijn offerte ontvangen, maar je hebt ook een afspraak met een leverancier. Daarnaast moet je het personeelsuitje nog plannen. Veel ondernemers en werknemers zullen deze drukte herkennen. Het is niet altijd gemakkelijk om te bepalen wat het belangrijkste op een bepaald moment is. Verschillende taken kunnen enige verwarring met zich mee brengen: waar moet je beginnen?
De MoSCoW-methode
Een slimme methode om prioriteiten te stellen is de MoSCoW-methode. Met behulp van dit acroniem kun je aan een taak vier prioriteiten toekennen:
M: Must have. Belangrijke taken die je niet uit kunt stellen. Als je ze wel uitstelt, heeft dit direct invloed op werkzaamheden van collega's of op het bedrijf zelf.
S: Should have. Belangrijke taken die een paar dagen uitgesteld kunnen worden, zonder andere werkzaamheden te beïnvloeden.
C: Could have. Taken die nice-to-haves genoemd worden. Het zou mooi zijn als deze taken lukken, maar als er extra moeite moet voor worden gedaan, hoeft het niet.
W: Won't have. Taken die je in de toekomst wel zou kunnen doen, maar die nu nog niet van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf.
Prioriteiten kunnen na verloop van tijd veranderen. Als je een taak te lang laat liggen, verandert hij van should have in must have.
Doel
Het doel van de methode is om taken te prioriteren in volgorde van urgent naar minder urgent. Op die manier maak je zichtbaar welke taak prioriteit heeft en welke taken later ook nog kunnen. Niet alleen creëer je zo meer rust voor jezelf, maar werk je ook nog eens een stuk efficiënter. Je boekt succes als je alle must-haves realiseert.
De MoSCoW-methode is ook bij andere situaties toe te passen. Denk hierbij aan het aannemen van nieuwe werknemers of het ontwikkelen van een nieuw product.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen