PostNL ziet omzet groeien in eerste kwartaal van 2018 dankzij e-commerce
Uit een tussentijds handelsbericht van PostNL blijkt dat in het eerste kwartaal van 2018 de omzet van het bedrijf is gegroeid. PostNL maakt voor dit jaar 875 miljoen euro aan opbrengsten, vorig jaar was dit nog 870 miljoen euro. Het bedrijf dankt de omzet voornamelijk aan stijgingen in e-commerce.
Buy & build-strategie
Hoewel PostNL al jaren last heeft van de krimp in de postmarkt is er wel een groei in de pakketmarkt. Om op deze ontwikkelingen in te spelen probeert PostNL data en technologie slim in te zetten. Dit doet het bedrijf onder anderen middels een buy & build-strategie. Zaken die het bedrijf zelf kan bouwen ontwikkelen ze zelf, wanneer dit niet kan kopen ze het in. De virtuele intermediair Shops United is een van de online platforms die PostNL heeft gekocht. Shops United is een onafhankelijk platform waarop webwinkels via meerdere vervoerders hun pakketten kunnen versturen. Dit is volgens de directeur Pakketten & Logistiek van PostNL een belangrijke behoefte bij startende webwinkels.
Andere takken
PostNL probeert in veel takken waar het bedrijf voorheen niet actief was nu wel een steen bij te dragen. Zo speelt het bedrijf in op de groei van het online bestellen van boodschappen en maaltijdboxen. Supermarkt Ekoplaza en voedsel aanbieder Marley Spoon laten hun pakketten al via PostNL bezorgen. PostNL hoopt de online verzending van meer bedrijven in de food branche op zich te nemen. In de elektrische apparatuur probeert PostNL ook te innoveren. Zo biedt het bedrijf tegenwoordig ook een installatieservice aan bij de bezorging van elektrische apparatuur. PostNL wil hiermee de laatste schakel van de bezorgketen rond maken.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen