PIM Trendrapport: relatie tussen mens en technologie centraal
Gisteren vond de officiële lancering van het nieuwe PIM Trendrapport 2018 bij Canon Nederland plaats. Hier presenteerde Aljan de Boer, Head of Inspiration bij TrendsActive, het jaarlijkse trendrapport, dat hij samen met zijn collega Tracy Cheung schreef. Maar liefst 180 marketing professionals waren hiervoor in Den Bosch aanwezig. De mogelijkheden van technologie kennen we allemaal, maar de relatie en menselijke behoefte werden tot nu toe zelden besproken. In het rapport wordt onder andere gekeken naar het effect van technologie op menselijk gedrag.
In het PIM Trendrapport 2018 schetsen Aljan de Boer en Tracy Cheung vier belangrijke trends, die in een maatschappij waar mens en techniek continu met elkaar verbonden zijn, het gedrag beïnvloeden:
- Sociale beloning
- Directe beloning
- Unpluggen
- Vertrouwen
In het trendreport zijn per trend cases opgenomen, die ter inspiratie voor marketeers en iedereen die betrokken is bij de toekomst van merken dienen.
Hieronder worden er twee trends kort uitgelicht:
Sociale beloning:
Mensen zijn sociale wezens die behoefte hebben aan groepsvorming. Ons leven staat tegenwoordig in het teken van verbinden, communiceren en relaties opbouwen. Het is niet alleen handig, maar ook erg leuk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het menselijke beloningssysteem zelfs reageert op het moment dat bijvoorbeeld een Instagram foto geliked wordt. Dit beloningssysteem komt overeen met het eten van chocola of het winnen van een prijs. Andere vormen van sociale beloning zijn smileys, shares, reviews of ratings. Dit zijn in principe allemaal digitale schouderklopjes.
"Als ze zien dat hun Instagramfoto's geliked worden, reageert hun beloningscentrum."
Directe beloning:
Mobiele technologie is zo verweven geraakt binnen de huidige maatschappij dat mensen het vanzelfsprekend vinden. Uit onderzoek blijkt dat mensen aangeven ongeduldiger geworden te zijn dankzij technologie. Denk hierbij aan de bekende "blauwe vinkjes van WhatsApp" en de "voor 23:00 besteld en morgen in huis" mogelijkheden. Er is een duidelijke trend van groeiend ongeduld zichtbaar. Door de technologische ontwikkelingen ontstaan er nieuwe verwachtingen en eisen van consumenten. Hoe je hier als organisatie mee om kunt gaan lees je in dit hoofdstuk.
Daarnaast lees je in het rapport dat artificial intelligence nog in de kinderschoenen staat en welke kansen en bedreigingen technologische innovaties bieden. Aljan oppert de vraag: "Willen we bijvoorbeeld dat de Alexa van Amazon, naast het bestellen van boodschappen ook getuige is van echtelijke ruzies en vervolgens een relatietherapeut aanbeveelt?" Deze balans tussen mogelijkheid en wenselijkheid komt aan bod.
Geïnteresseerd naar meer?
Het PIM Trendrapport 2018 kun je (gratis) downloaden via deze link. Tijdens de Dutch Marketing Awards op 29 maart in KIT Amsterdam presenteert Aljan de Boer de inzichten voor de tweede keer.
Over Platform Innovatie in Marketing (PIM):
Platform Innovatie in Marketing (PIM) is hét kennisnetwerk in Nederland op het raakvlak van marketing, innovatie en technologie. De organisatie stelt marketeers in staat hun kennis en netwerk te verrijken. Daarnaast reikt het platform marketingawards uit, waaronder de Marketing Literatuur Prijs en de Marketing Thesis Award.
Foto: Places Nieuws
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen