Papieren catalogus Ikea in Nederland grotendeels vervangen door digitale versie
IKEA stopt dit jaar in een groot deel van Nederland met het verspreiden van de gedrukte catalogus. Het gaat om een test waarbij door het Zweedse woonwarenhuis groots ingezet wordt op de digitale versie, die vanaf 27 augustus op de website te bekijken is. Voor wie echt niet zonder de papieren gids kan, liggen in de 12 winkels in totaal 250.000 papieren versies klaar.
Test in de Nederlandse markt
In het verzorgingsgebied van IKEA Delft wordt de catalogus wél verspreid, om een goede vergelijking te kunnen maken tussen de waardering van huishoudens die de papieren catalogus ontvangen en degenen voor wie dat niet geldt. Er is bewust gekozen voor IKEA Delft, omdat dit een testwinkel is van Inter IKEA Systems BV, het bedrijf dat eigenaar is van het merk IKEA. Een vergelijkbare proef is afgelopen jaar uitgevoerd in Groot-Britannië. Daar merkte het winkelconcern geen negatieve gevolgen voor de omzet.
Bekendheid IKEA catalogus
De catalogus werd voor het eerst gedrukt in 1951, 7 jaar voordat de eerste fysieke Ikea-winkel de deuren opende. Jaarlijks werden wereldwijd zo'n 210 miljoen exemplaren van de catalogus verspreid in 38 talen en 76 verschillende versies. Decennialang was de catalogus het voornaamste gezicht en verkoopkanaal van IKEA. Ook is de gids al jarenlang het meest gedrukte boekwerk ter wereld.
Online steeds populairder
Het woonwarenhuis ziet de laatste jaren echter dat het gebruik en bereik van de digitale catalogus enorm aan het groeien is. Inmiddels oriënteren vier op de vijf IKEA-bezoekers zich op de website. 'De meeste klanten oriënteren zich eerst op IKEA.nl en via onze andere digitale kanalen, voordat zij een van onze winkels bezoeken of online bij ons shoppen. We zien daarom steeds meer voordelen van de catalogus in digitale vorm,' legt Shirley Jones, commercial manager van IKEA Retail Nederland, uit.
Meer interactie met klanten
Jones ziet nog een reden waarom digitale kanalen meerwaarde hebben ten opzichte van de catalogus: 'Een breed scala aan kanalen, zoals e-mail, app en social media, stelt ons in staat om meer en betere interactie met onze klanten te hebben. Natuurlijk kunnen we digitaal ook sneller en eenvoudiger nieuwe wooninspiratie toevoegen dan in een gedrukte catalogus die slechts één keer per jaar verschijnt'.
Duurzaamheid
Niet alleen vanwege de toegenomen populariteit en mogelijkheden van online kanalen heeft IKEA voor een digitale versie gekozen. IKEA heeft duurzaamheid hoog op de agenda staan en is al enkele jaren aan het zoeken naar waardevolle alternatieven voor de papieren catalogus. IKEA noemt het eigentijdser en verantwoordelijker als geïnteresseerden er zelf voor kunnen kiezen om een digitale catalogus te gebruiken in plaats van ongevraagd een editie in de brievenbus te krijgen.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen