Overweegt u een kantoor aan huis? Dit zijn de regels!
Een kantoor aan huis kan veel voordelen met zich meebrengen. Het bespaart u de nodige kosten aan huur voor werkruimte en u hoeft niet langer in de file te staan tijdens de spits. Daarnaast zorgt een kantoor aan huis voor meer flexibiliteit, aangezien u minder afhankelijk bent qua vaste werktijden. Genoeg redenen dus om een kantoor aan huis in overweging te nemen. Toch kan niet iedereen zomaar een kantoor aan huis nemen. Ook zijn er bepaalde keuzes die u moet maken met betrekking tot de fiscus en aftrekposten. Wat moet u precies in uw achterhoofd houden? Places Nieuws maakte voor u handleiding voor een kantoor aan huis.
Bestemmingsplan gemeente checken
Als eerste is het belangrijk om te checken of u toestemming heeft om een kantoor aan huis te hebben. Hiervoor kunt u het bestemmingsplan van uw pand controleren. Of u een kantoor aan huis mag hebben is namelijk afhankelijk hiervan.De regels omtrent het beginnen van een kantoor aan huis verschillen per gemeente. In veel gevallen zult u in het bestemmingsplan ongeveer het volgende lezen:
- Niet meer dan eenderde gebruiken als bedrijfsruimte: in veel bestemmingsplannen staat dat minimaal tweederde van uw pand een woning moet blijven, aangezien het officieel geen bedrijfspand is.
- Geen overlast: uw kantoor aan huis mag geen overlast veroorzaken voor omwonenden. Denk hierbij aan veel extra verkeer, lawaai of stankoverlast.
- Geen reclameborden: omdat het een woonpand blijft, is het niet toegestaan dat u reclameborden ophangt voor uw bedrijf
Mag u volgens het bestemmingsplan geen kantoor aan huis beginnen? Dan kunt u bij de gemeente een verzoek indienen om het bestemmingsplan van uw woning te wijzigen.
Aftrekposten
Het verschilt per situatie, maar soms zijn de kosten voor uw kantoor aan huis aftrekbaar voor de belasting. Zo zijn de kosten voor huur, energie, inrichting en meubilair aftrekbaar als uw kantoor aan huis voldoet aan de volgende twee eisen:
- Zelfstandigheid: uw kantoor aan huis moet een zelfstandig deel van uw woning zijn. Dit betekent onder andere dat het een eigen op- of ingang en sanitaire voorzieningen moet hebben Het kantoor zou ook aan derden verhuurd moeten kunnen worden.
- Inkomen: het tweede criterium is dat u vanuit uw kantoor aan huis minimaal 70% van uw totale inkomen moet verdienen.
Als u aan deze twee eisen voldoet en je dus kwalificeert voor een kantoor aan huis, mag je de kosten voor je werkruimte aftrekken van de winst van de onderneming. Hierbij bestaat er een maximum van 4% van de waarde van de werkruimte. Weet u niet precies of u in aanmerking komt voor deze aftrekpost? De belastingdienst heeft hiervoor een handige tool ontwikkeld, genaamd 'werkruimte in de woning'.
Verzekering
Voor een goed kantoor aan huis moet u vaak veel technische apparaten aanschaffen (denk aan computer, printer, etc.). De totale waarde hiervan kan al snel hoog oplopen. Daardoor kan het zijn dat uw inboedelverzekering niet langer toereikend is. Daarom is het verstandig om na te gaan of uw inboedel- en opstalverzekering voldoende dekking bieden en of deze ook gelden voor uw werkruimte. Als dit niet het geval is, kan het verstandig zijn om een aparte verzekering te nemen, zoals een zakelijke inboedelverzekering.
Personeel
Daarnaast verschilt het ook per gemeente of u personeel in dienst mag nemen als u een kantoor aan huis hebt. Het is dus belangrijk dat u dit van te voren goed afstemt, aangezien veel gemeenten personeel bij een kantoor aan huis niet toestaan.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen