Online marketing: 7 nieuwe trends in marketingland
Voor ondernemers is het belangrijk om constant op de hoogte te zijn van de trends op het gebied van online marketing. Technologische kennis ontwikkelt zich steeds sneller en de verwachtingen van uw klanten groeien mee. Dit biedt veel kansen, maar eist ook een 'digitaal DNA' van ondernemers en marketeers. Marketing en technologie gaan steeds meer hand in hand. De functie van marketeer verandert daarom langzaamaan in die van 'marketingtechnoloog'. Iedereen kan tegenwoordig een advertentie op social media plaatsen of een Youtube-filmpje uploaden dat viral gaat, maar het is de taak van de marketingtechnoloog om zich van deze massa te onderscheiden. Het is hiervoor van belang om de online marketing trends in de gaten te houden en te bekijken wat (nieuwe) technologie op het gebied van online marketing voor uw bedrijf kan betekenen. Kijkt u mee?
1. Real-time marketing en lokale marketing
Consumenten zijn als gevolg van social media en mobiel internet vluchtiger dan ooit. Online marketingacties zijn vaak al maanden van tevoren bedacht en ingepland. Hierdoor mis je als mkb'er al snel kansen om direct op de actualiteit in te spelen en veel aandacht te genereren. Het is daarom van belang om 24/7 alert te zijn. Er zijn steeds meer tools die marketing lokaal gaan maken door middel van gps. Hierdoor kunnen ondernemers hun marketing nog beter targetten en pro-actief meedenken met lokale gebruikers.
2. Transparante communicatie
Directe ervaringen met uw bedrijf zijn veel meer waard dan mooie beloftes of verhalen. Ondernemers bouwen geen vertrouwensband op door een reclame van dertig seconden; een goede, directe ervaring is veel belangrijker. Die positieve ervaringen worden weer gemakkelijk online én offline met andere (potentiële) klanten gedeeld. Door vragen onbeantwoord te laten en/of mooie verhalen te verkopen maar niet na te komen, zullen consumenten minder loyaal zijn aan uw bedrijf. Openheid en transparantie naar uw klanten is daarom erg belangrijk.
3. Interne communicatie
Tevreden werknemers dragen de visie en strategie van het bedrijf beter uit dan ontevreden werknemers. Als werknemers de producten en diensten van het bedrijf 'ademen' dan zullen zij dit -onbewust dan wel bewust- online én offline uitstralen aan uw klanten, bijvoorbeeld via social media als Twitter en Instagram.
4. Human advertising
Bij mond-tot-mondreclame is de consument de zender die de boodschap bepaalt: human advertising. De app Rivvur is een voorbeeld van een tool waarmee ondernemers in staat zijn om overal en op ieder moment het lokale publiek te voorzien van een commerciële boodschap. De macht ligt daarbij bij de klant. Via de Rivvur app helpen enthousiaste klanten hun favoriete bedrijven aan nieuwe kansen. De klant doet serieuze aanbevelingen en krijgt in ruil daarvoor een financiële beloning: een win-win-situatie.
5. Branded content
Bedrijven proberen met branded content vertrouwen op te bouwen en hun aanzien te vergroten. Content is 'king', maar alleen zolang het relevant is voor de (potentiële) klant. Het zijn niet de dertien in een dozijn like-en-deel-winacties die loyale consumenten ertoe bewegen om uw website of social media kanalen te volgen; interessante content leidt tot veel meer trouwe volgers.
6. Emailmarketing
E-mails moeten goed leesbaar zijn op een smartphone, aangezien daarmee meer dan zestig procent van de e-mails wordt gelezen. Het voordeel van e-mailmarketing is dat aandacht van klanten niet gedeeld hoeft te worden met andere bedrijven; wanneer je email gelezen wordt, is er sprake van een (tijdelijke) één-op-één-relatie met de ontvangers. Met behulp van nieuwe tools en "slimme klantdata" kunnen realtime campagnes ingesteld worden die geactiveerd worden door het gedrag van klanten. Dit houdt in dat voorspellingen over het klantgedrag, bijvoorbeeld over het verwachte moment van het openen van een email, kunnen zorgen voor betere resultaten op het gebied van emailmarketing.
7. Reviewmarketing
Ervaringen van anderen zijn belangrijk geworden in het aanschafproces van vele consumenten. Tegenwoordig kunnen consumenten op allerlei forums, blogs en review-websites hun mening geven. Met de opkomst van social media en mobiel internet zie je steeds meer concepten opkomen die het mogelijk maken om ervaringen te delen en bedrijven te beoordelen.
Reviews in Places
Wist u dat klanten op uw bedrijfspagina van Places een review kunnen achterlaten? Nadat u een gratis profiel heeft aangemaakt, kunt u uw reviews bekijken en beheren. Op Telefoonboek.nl zal een rating getoond worden aan de hand van een aantal sterren. Deze rating is gebaseerd op reviews en beoordelingen van uw klanten. Wilt u meer weten over klantbeoordelingen op Places? Lees dan de blog over bedrijfsratings. Heeft u vragen over profiel op Places of het beheren van uw reviews? Neem dan contact op met onze klantenservice via het telefoonnummer 024-3555299.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen