Onderzoek: zoekopdrachten naar consumenten onder de loep
Filterkoffie, dat is het consumentengoed met de grootste groei in zoekopdrachten de afgelopen drie jaar. Het aantal zoekopdrachten groeide in die periode met maar liefst 79,30%. Dat blijkt uit onderzoek van online marketingplatform SEMrush. In augustus 2016 werd er 590 keer gezocht naar filterkoffie, in juli 2019 is het aantal zoekopdrachten gegroeid naar 1.900. Filterkoffie is terug van weggeweest en wint ook onder jongeren aan populariteit, meldde het AD al in maart 2019. Dit verklaart de stijging van het aantal zoekopdrachten.
Snelste groeiers 2016-2019
Andere 'snelle groeiers' wat betreft online zoekopdrachten zijn vochtige doekjes (72,9%) en natte doekjes (67%). Vermoedelijk omdat mensen op zoek zijn naar dit type doekje en al zoekende de exacte benaming willen weten.
Schoenenverkoop: verschuiving naar online
Schoenen blijven nog steeds het populairste product waar consumenten online naar zoeken. Per maand werd er in Nederland gemiddeld 75.681 keer gezocht naar schoenen. De verkoop van schoenen verplaatst zich de laatste drie jaar flink naar online, blijkt ook uit onderzoek van ABN AMRO. In de afgelopen zeven jaar hebben ruim duizend fysieke schoenwinkels hun deuren gesloten. Redenen daarvoor zijn de stagnerende verkoop, beperkte winstmarges door hoge concurrentie en een verschuiving naar online.
Mobiele apparaten en levensmiddelen
Daarnaast zochten consumenten vaak naar laptops, computers en mobiele telefoons. In de categorie levensmiddelen staan koffie (in het algemeen), kaas en chocolade hoog in de lijst.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen