Ondernemers opgelet: met deze vijf tips vindt u nieuwe klanten!
Als startende ondernemer zult u veel uitdagingen tegenkomen. Om uw bedrijf te laten groeien, zult u constant op zoek moeten naar nieuwe klanten. Het vinden en werven van klanten is een grote uitdaging, want soms zijn ze maar lastig te vinden. Hoe kunt u meer klanten bereiken? Places.nl zocht het uit.
Wie is uw doelgroep?
Een doelgroep is een afgebakende groep personen of instellingen waar een product, dienst of bedrijf zich op richt. Doelgroepen worden van elkaar onderscheiden doordat elke groep bepaalde kenmerken heeft. Heeft u al een duidelijk beeld van uw doelgroep? Zo niet, bepaal uw doelgroep aan de hand van verschillende vragen. Zoals: binnen welke regio is de doelgroep te vinden, wat zijn kenmerken van uw doelgroep, zijn ze jong of oud, rijk of arm, hoogopgeleid of laagopgeleid? Hoe meer kenmerken u heeft, hoe beter u uw doelgroep kunt afbakenen. Bepaal ook wat de algemene pijnpunten zijn met betrekking tot uw product of dienst en wat de meest voorkomende bezwaren zullen zijn. Als u hier bekend mee bent kunt u zich hier beter tegen verweren.
Op welke kanalen is uw doelgroep aanwezig?
Nu bekend is hoe uw doelgroep eruit ziet kunt u gaan uitzoeken op welke kanalen zij aanwezig zijn. U kunt daarachter komen door zelf een onderzoekje te doen en aan klanten te vragen op welke social media kanalen zij zitten. U kunt ook bestaande onderzoeken raadplegen. Zo blijkt uit recent onderzoek van Newcom Research en Consultancy dat steeds minder jongeren t/m 19 jaar op Facebook te vinden zijn. Zij zijn tegenwoordig vooral actief op Instagram en Snapchat. Zorg ervoor dat u aanwezig bent op de kanalen waar uw doelgroep zit.
Zorg voor een goede boodschap
Als u weet wie uw doelgroep is en op welke kanalen zij aanwezig zijn, kunt u ze bereiken met advertenties. Deze advertenties moeten een goede boodschap bevatten die aansluit bij de behoeften van uw doelgroep. Wat is het probleem van uw doelgroep en hoe kunt u dat probleem met uw product oplossen? Zorg ervoor dat elke boodschap de juiste trigger bevat. Het gedrag van bezoekers noemen we triggers, via deze triggers kunnen specifieke marketinguitingen worden verstuurd per e-mail of getoond als advertentie.
Zoek interactie met de klant
Zorg ervoor dat u niet enkel éénrichtingsverkeer heeft met de klant, maar zoek interactie. Ga met klanten in gesprek, bijvoorbeeld op een beurs of open dag. Ook op social media kanalen kunt u interactie zoeken met klanten door bijvoorbeeld vragen te stellen en winacties te organiseren.
Zorg dat de klant in actie komt
Het is ook belangrijk dat klanten naar uw bedrijf toekomen. Dit kunt u bereiken door gratis weggevers of het geven van een interessante tool of whitepaper. Wanneer mensen zich hiervoor opgeven heeft u data waardoor u klanten kunt bereiken.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen