Omzetgroei voor koeriersbedrijven terwijl meerderheid negatief wordt beoordeeld
Volgens cijfers van het CBS is de omzetgroei in de transportsector momenteel het grootst in zeven jaar. Ook de koeriers profiteren hiervan: de omzet van koeriers steeg in het derde kwartaal met ruim 10 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Koeriers profiteren vooral van de toename van het aantal online bestellingen. Hoewel de pakkettenmarkt groeit, krimpt de brievenbuspost, blijkt uit de Post- en Pakketten Monitor van Autoriteit Consument & Markt (2017). Gemiddeld werden in 2017 10 poststukken per Nederlander verstuurd terwijl er in 2016 gemiddeld 12 stuks per Nederlander werden verstuurd. Post- en koeriersbedrijven worden regelmatig beoordeeld door klanten. Op basis van beoordelingen op Telefoonboek.nl is gekeken hoe de post- en koeriersbedrijven er volgens klanten voor staan.
Onderzoek
Grote post- en koeriersbedrijven in Nederland zijn PostNL, UPS, GLS Netherlands en Sandd. Klanten kunnen gegevens van deze bedrijven vinden op Telefoonboek.nl. Naast het vinden van bedrijfsinformatie kunnen klanten hier ook terecht om een beoordeling achter te laten. In totaal zijn er 2.461 beoordelingen gegeven voor post- en koeriersbedrijven. Klanten kunnen met de beoordeling een cijfer geven voor het bedrijf en een geschreven reactie toevoegen.
Cijfers
In totaal zijn er op Telefoonboek.nl 989 voldoendes gegeven en 1.472 onvoldoendes voor post- en koeriersbedrijven. Gemiddeld scoren post- en koeriersbedrijven een 5.3 op een schaal van 10. Dit betekent dat er voor sommige post- en koeriersbedrijven nog wat werk aan de winkel is.
Positieve beoordelingen
Een aantal post- en koeriersbedrijven worden goed beoordeeld. Zij ontvangen op basis van 989 voldoendes gemiddeld een 8.8. De post- en koeriersbedrijven worden vooral gewaardeerd om het vriendelijke en behulpzame personeel, de goede service, prettige openingstijden en betrouwbaarheid. Een tevreden klant laat de volgende reactie achter op Telefoonboek.nl:
"Goede en duidelijke informatie, vriendelijke eigenaars en altijd bereid om iets op- of uit te zoeken, we komen er graag!" - positieve beoordeling op Telefoonboek.nl.
Negatieve beoordelingen
Post- en koeriersbedrijven verwerken dagelijks miljoenen pakketten en poststukken in hun sorteercentra. Hierdoor kan het gebeuren dat een brief of pakket zoek raakt. In de afgelopen decembermaand hebben ruim 530.000 klanten hun bestelde pakket te laat gekregen. Dit is niet altijd de schuld van het koeriersbedrijf, in veel gevallen wordt de vertraging veroorzaakt door externe factoren, zoals de webshop. Post- en koeriersbedrijven worden echter vaak negatief beoordeeld als een pakket te laat geleverd wordt.
Dit is ook te zien aan de beoordelingen op Telefoonboek.nl. Een meerderheid van de post- en koeriersbedrijven krijgt namelijk een onvoldoende. Bedrijven met een onvoldoende scoren gemiddeld een 2.8. Bedrijven krijgen een onvoldoende als het personeel niet klantvriendelijk is, als men lang moet wachten op de bezorging van een pakket of brief, als er lange wachttijden op het postkantoor zijn of als het kantoor slecht bereikbaar is. Een negatieve klant laat de volgende reactie achter op Telefoonboek.nl:
"Onbereikbaar, slechte service en pakket in andere stad bezorgd dan waar ik woon." - negatieve beoordeling op Telefoonboek.nl.
Verbeterpunten
Post- en koeriersbedrijven zouden hun gemiddelde cijfer met een paar kleine aanpassingen kunnen verhogen. Klanten geven aan dat zij het belangrijk vinden als medewerkers vriendelijk en behulpzaam zijn en als het kantoor goed bereikbaar is. Als post- en koeriersbedrijven zich op deze punten ontwikkelen, kunnen zij hopelijk in de toekomst een voldoende scoren.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen