Nieuwe Facebook-tijdlijn geeft nepnieuws meer aandacht
Facebook is momenteel aan het experimenteren met de manier waarop content wordt ingedeeld op de tijdlijn van haar gebruikers. Volgens The New York Times krijgt nepnieuws door deze experimentele feature voorrang.
Nieuwe tijdlijn
Het social medium is een nieuwe feature aan het testen die gebruikersprofielen scheidt van content geproduceerd door professionele nieuwssites. Nieuwsberichten worden dan in een aparte tijdlijn geplaatst genaamd Explore. De Explore-tijdlijn wordt momenteel getest in Servië, Slowakije, Cambodja, Bolivia en Guatemala.
Nepnieuwsblunder
The New York Times meldt dat er door deze verandering een nep nieuwsbericht massaal is verspreid in Slowakije. Het bericht ging over een Islamitische man die zogenaamd iemand bedankte voor het terugbrengen van zijn gestolen portemonnee, door diegene te waarschuwen voor een geplande terroristische aanval.
Het verhaal is zo vaak gedeeld, dat de lokale politie een statement naar buiten moest brengen waarin zij meldde dat het verhaal niet waar is. Omdat het account van de politie echter een officieel account is, kwam de statement niet terecht in de nieuwe tijdlijn van de Facebookgebruiker.
Minder traffic, meer verwarring
Naast het feit dat er nepnieuws verspreid is, geven nieuwssites aan dat hun traffic drastisch is gedaald sinds de implementatie van de gescheiden tijdlijnen. Facebook heeft vooralsnog niet bekendgemaakt wanneer zij ophouden met de test.
Een redacteur in Bolivia van de nieuwssite Página Siete geeft aan dat de helft van zijn traffic afkomstig is van social media en dan voornamelijk van Facebook. Sinds de nieuwe veranderingen, is de traffic naar zijn site gedaald met maar liefst 20 procent.
Ook bij de Facebookgebruikers is sprake van verwarring. Zo meldt een redacteur in Cambodja dat gebruikers dachten dat politieke content volledig van Facebook verwijderd was. De gebruikers wisten niet dat nieuwsberichten nu in een aparte tijdlijn verschijnen.
Statement Facebook
Facebook meldde aan The New York Times dat zij haar rol als een wereldwijd platform voor informatie serieus neemt. Het hoofd van de nieuwstijldijn van Facebook, Adam Mosseri, vertelde de Amerikaanse krant: "We zijn verantwoordelijk voor de mensen die nieuws lezen, kijken en delen op Facebook en elke test wordt uitgevoerd met die verantwoordelijkheid in onze gedachte.
Foto: Pexel
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen