Neuromarketing voor dummies
Neuromarketing is al een aantal jaren een begrip in marketingland. De meeste mensen hebben er wel eens van gehoord, maar weten niet precies wat het inhoudt of wat de meest recente ontwikkelingen zijn. Places.nl brengt u op de hoogte: neuromarketing voor dummies.
Wat is neuromarketing?
Neuromarketing is een techniek die onderzoekt hoe de hersenen reageren op stimuli middels neurowetenschappelijke techniek. Dit is relevant voor de marketing omdat dit helpt de klant te begrijpen. Hoe maakt de consument keuzes en hoe kan dit proces door u als ondernemer beïnvloed worden? Neuromarketing focust met name op de emotionele binding, attentie en geheugen om de impact van een bepaalde boodschap na te gaan. De onderzoeksmethoden die hiervoor worden gebruikt zijn bijvoorbeeld MRI, EEG, eye tracking en facial coding.
What's in a name?
Professor Ale Smidts, directeur van RSM"s Erasmus Center for Neuroeconomics en uitvinder van de term "neuromarketing" spreekt bewust over neuromarketing als neurowetenschappelijke methoden om meer over de klant te weten te komen en haar reactie op marketingstimuli, zoals verpakkingen of reclame. De term "neuromarketing" is dus eigenlijk een beetje misleidend, omdat enkel de onderzoeksmethode wordt bedoeld. Bovendien wordt over neuromarketing veel onzin verkondigd, waardoor het beeld kan ontstaan dat neuromarketing een hype of zelfs onzin is. Ten slotte vragen sommigen zich af of neuromarketing wel ethisch verantwoord is. Marketeers gebruiken de drijfveren van de consument om de consument te manipuleren.
Interessant… wat kan ik daar nu mee?
Neuromarketing heeft ons een aantal interessante inzichten gebracht. Places zet de highlights voor u op een rijtje.
1. Afronden, altijd een goed idee?
Veel mensen denken dat het altijd beter is een afgeronde prijs te gebruiken, €49,99 klinkt nu eenmaal beter dan €50,-. Fout! Of u een afgeronde prijs moet gebruiken of niet, hangt af van de koopintentie van de consument. Ronde prijzen worden door de hersenen verwerkt als vloeiend, makkelijk en emotioneel. Niet afgeronde prijzen worden door de hersenen verwerkt als niet vloeiend, moeilijk en rationeel. In een ideale situatie is de koopintentie van de consument gelijk aan de emotionele ervaring van de prijs. Verkoopt u bijvoorbeeld printers aan bedrijven? Dan werkt een niet afgeronde prijs het beste. Bent u fotograaf, gespecialiseerd in familieportretten? Ga dan voor een afgeronde prijs.
2. Neuromarketing, neurowetenschap, neuro…
Een afbeelding van een brein draagt bij aan de geloofwaardigheid. Dat was reeds bekend. Nu blijkt ook dat mensen een verklaring die irrelevante neurowetenschappelijke informatie bevat, als meer bevredigend ervaren. Neurowetenschappelijke informatie heeft een verleidend effect op het beoordelingsvermogen van de mens. Dan weet u wat u te doen staat wanneer u een bepaald product of een bepaalde dienst wilt aanprijzen!
3. Spiegelneuronen & blijdschap
Lachende modellen in advertenties zorgen voor blijdschap en positieve emoties bij een bepaald product of merk. De oorzaak hiervan zijn de spiegelneuronen. Dit wist u misschien al, maar wist u ook dat dit omgekeerd ook zo werkt? Droevige modellen zorgen door diezelfde spiegelneuronen dat we ons droeviger gaan voelen. Mensen zijn bijvoorbeeld eerder bereid om microleningen te verstrekken wanneer blije gezichten getoond werden. Geen beteuterde gezichten meer gebruiken dus.
Adverteren hoeft gelukkig niet altijd ingewikkeld te zijn. Places biedt u een gratis bedrijfsvermelding, maar beschikt ook over voordelige advertentiepakketten waarmee u gemakkelijk uw online vindbaarheid vergroot. Meer informatie? Wij helpen u graag verder op 024-8200617!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen