Netwerken over de grens: zaken om rekening mee te houden
Een van de valkuilen bij internationaal zakendoen is het zakendoen met onbetrouwbare partners of cultuurverschillen onderschatten. Het is daarom handig om te investeren in een internationaal netwerk voordat u internationaal gaat opereren. Ook hier zijn een aantal zaken nuttig om rekening mee te houden. Places Nieuws zocht voor u uit welke dat zijn.
Netwerken in het buitenland
Netwerken, in China Guanxi genoemd, in Turkije Balante en in Rusland Blat, draait om het leggen van goede contacten. Het kan lastig zijn om hier als buitenlandse partij tussen te komen, maar is zeker de moeite waard wanneer u op internationale schaal wilt ondernemen. Het opbouwen van een internationale relatie kan een lastig proces zijn door cultuurverschillen zoals taalbarrières, etiquette en omgangsregels.
Houd rekening met cultuurverschillen
Het belangrijkste om rekening mee te houden zijn cultuurverschillen. Waar Nederlanders vaak wat bescheiden zijn, zijn Amerikanen daar totaal niet van gediend. Zij benadrukken juist prestaties en mijlpalen. Hier openlijk trots over durven zijn, is belangrijk in contact met hen. Een belangrijke voorwaarde voor internationaal netwerken is om altijd beleefd te blijven om vervelende situaties te voorkomen. Enkele tips:
-
Zorg voor een meertalig visitekaartje
Laat een goede indruk achter met een visitekaartje, en zorg dat u deze beschikbaar heeft in verschillende talen. Stop zelf een visitekaartje niet direct weg wanneer u deze ontvangt. In sommige culturen kan het als een belediging gezien worden om er niet naar te kijken.
-
Ga voor lange termijn relaties
Zakendoen in het buitenland vergt geduld. Het is namelijk belangrijk om te investeren in lange termijn relaties. Houd regelmatig contact met uw netwerk en bouw een goede relatie op. Dit kan soms over persoonlijke zaken gaan, maar probeer onderwerpen als religie, seks en politiek te vermijden.
-
Denk aan sociale aspecten
Denk aan de sociale aspecten die er zijn per cultuur. Een zakenafspraak in Duitsland gaat vaak gepaard met een goed verzorgde lunch, en in andere culturen is het juist heel normaal om te vergaderen tijdens het diner. Zoek dit van tevoren op om de passende sociale context te kunnen aanbieden.
-
Pas uzelf aan
De voorwaarde voor deze tip is dat u zich hier comfortabel bij voelt. Als u zich wat aanpast naar de andere cultuur zal dit gewaardeerd worden en vergroot u uw kansen om een goede relatie om te bouwen. Zoek hierbij vooral naar de overeenkomsten in de culturen en probeer verschillen te begrijpen.
Online netwerken
U kunt ervoor kiezen om beurzen en evenementen in het buitenland te bezoeken om contacten te leggen. Ook kunt u zich aanmelden bij platformen met andere ondernemers, zoals het KVK International Business Platform waarbij u in contact wordt gebracht met potentiële zakenpartners en ondernemers. Natuurlijk kunt u ook zelf online starten op LinkedIn. Echter, LinkedIn wordt vooral gebruikt door Engelstalige landen. Soms kan het nuttig zijn om een account aan te maken op andere websites. Twee voorbeelden:
-
XING
Dit is het zakelijk netwerk in Duitsland. XING is het grootste zakelijke netwerk onder Duitsers met meer dan 11 miljoen leden, waarvan 5,3 miljoen Duitstalig.
-
Viadeo
Dit is een Franse concurrent van LinkedIn en is interessant voor niet-Engelstalige regio's. Op dit platform zijn 45 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan ongeveer 9 miljoen Chinees, 5 miljoen Frans en 3,5 miljoen Indisch.
Belangrijk om internationaal te netwerken is om u af te vragen op welk platform uw gewenste netwerkgroep zich bevindt om hen zo het best te kunnen benaderen. Houd daarbij rekening met cultuurverschillen, zeker in offline situaties, en probeer hierin zoveel mogelijk te ontdekken waar overeenkomsten en verschillen in zitten. Wilt u meer weten over hoe u start met netwerken en uw netwerk kan onderhouden? Lees dan ook dit artikel.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen