Nederlandse economie groeit: steeds meer consumenten kopen A-merken
De Nederlandse economie is aan het groeien en dat is te zien aan het koopgedrag van consumenten. Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten steeds meer producten met A-merken kopen in supermarkten. De 100 grootste merken zagen hierdoor hun omzet het afgelopen jaar stijgen met ruim 2,5 procent. Dit is de grootste groei in bijna tien jaar.
Huismerken minder populair
De populariteit van de merken blijkt uit de A-merken Top 100, samengesteld door Marktonderzoeker IRI. Hoewel huismerken van supermarkten zoals Albert Heijn, Jumbo en PLUS in de crisis juist erg populair waren vallen nu producten van grote merken weer in de smaak. Desondanks zijn huismerken soms wel 20 tot 30 procent goedkoper. Het lijkt er dus op dat consumenten tegenwoordig minder naar de prijs van een product kijken.
Marlboro hoogste omzet
Uit de top 100 van meest gekochte A-merken blijkt dat consumenten vorig jaar het meeste geld hebben uitgegeven aan het tabaksmerk Marlboro. Dit merk maakt namelijk een omzet van 455 miljoen euro. Marlboro wordt gevolgd door Coca-Cola met een omzet van 300 miljoen euro. De groei van Marlboro komt vooral door prijsstijgingen, accijnzen en dat steeds meer rookwaren in de supermarkt worden gekocht in plaats van in een tabakszaak.
Zoete toetjes minder populair
In de top 100 van meest gekochte A-merken is te zien dat toetjesfabrikant Mona van FrieslandCampina is gezakt in de lijst. Hoewel het merk ooit nog in de top 10 van best verkochte A-merken stond, is het merk het afgelopen jaar gezakt tot nummer 85. Naast Mona merken ook Danoontje, Dr. Oetker, Optimel en Melkunie dat consumenten vaker kiezen voor een gezonder toetje.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen