Natuurwinkels scoren goed op telefonische bereikbaarheid
Er is een groei van natuurwinkels en biologische speciaalzaken in Nederland aan de gang. Dit komt doordat consumenten steeds meer bewuste en verantwoordelijke producten kopen. Volgens Het Parool zijn veel kleine natuurwinkels die vroeger zijn opgericht, opgeslokt door grotere biologische winkelketens. Deze grotere winkelketens zoals Ekoplaza, doen hun best om trendy te zijn en het oubollige imago wat vroeger over natuurwinkels heerste achter zich te laten.
Dat lukt aardig, want er worden veel meer biologische producten verkocht. Naast inspelen op trends is het ook belangrijk dat de natuurwinkels contact hebben met hun klanten. Maar hoe scoren de natuurwinkels op hun klantenservice? Zijn ze telefonisch goed bereikbaar? Telefoonboek.nl zocht het uit.
Onderzoek
In de database van Telefoonboek staan 664 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Natuurwinkels'. Onder natuurwinkels vallen onder andere: kruiderijenwinkels, vitamine stores, biologische winkels en gezondheidswinkels. De telefoonnummers van deze winkels worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 26 winkels het geval, hetgeen neerkomt op 3,9% van de gevallen. Dat betekent dat 96,1% van de telefoonnummers weinig tot geen vermeldingen van telefonische onbereikbaarheid krijgen.
Provincie
Wanneer er gekeken wordt naar de bereikbaarheid van natuurwinkels valt op dat Limburg het hoogste percentage slecht bereikbare bedrijven heeft. Daar had 11% van de winkels drie of meer gemiste oproepen. Friesland, Utrecht en Zeeland scoren het beste: daar zijn geen natuurwinkels gevonden met drie of meer gemiste oproepen. Het aantal geregistreerde bedrijven heeft hier geen invloed op gehad. De aantallen liggen namelijk zeer dicht bij elkaar: Limburg heeft 45, Friesland 31, Utrecht 51 en Zeeland heeft 21 winkels.
Prima cijfers
De resultaten van het onderzoek zijn wisselend, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice: "Wanneer mensen kruiden of biologische producten aanschaffen kunnen zij daar vragen of opmerkingen over hebben. Het is dan fijn als zij telefonisch contact op kunnen nemen. Natuurwinkels in Limburg en Drenthe kunnen nog iets meer hun best doen voor een goede telefonische bereikbaarheid."
Percentage slecht bereikbaar per provincie
Limburg: 11%
Drenthe: 10%
Overijssel: 8%
Gelderland: 7,5%
Groningen: 6,7%
Flevoland: 6,3%
Noord-Holland: 4,6%
Zuid-Holland: 4,4%
Noord-Brabant: 4%
Friesland, Utrecht, Zeeland: 0%
Wilt u ook beter telefonisch bereikbaar zijn en geen potentiële klant missen? Meld u aan voor een gratisproefmaand bij Places Antwoordservice.
Ja, ik wil meer weten over Places Antwoordservice
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen