Motiveren uw acties uw werknemers om bij u te blijven?
De economie trekt weer aan en de arbeidsmarkt lijkt verzadigd. Hierom is het belangrijk goede werknemers aan u te binden en ze gelukkig te houden. Hoe onderhoudt u een motiverende werksfeer? Motivatie is onder te verdelen in twee soorten. Extrinsieke motivatie wordt aangewakkerd door externe invloeden. Intrinsieke motivatie ontstaat vanuit de medewerker zelf. Voor de eerste soort kunt u denken aan beloningen die gelijk staan aan een bepaalde hoeveelheid werk. Voor het tweede soort moet u denken aan het plezier dat een medewerker aan zijn of haar werk beleeft, waardoor er meer motivatie ontstaat om dit werk (goed) uit te voeren. Er zijn een aantal factoren die intrinsieke motivatie kunnen verstoren of verhogen.
Waarde van het werk
Een belangrijke factor voor intrinsieke motivatie is de waarde die de werknemer hecht aan het werk dat hij of zij doet. Wanneer men maar een kleine schakel in een groot geheel is, zoals alleen het aandraaien van een schroefje, zal de eigen bijdrage aan het werk waarschijnlijk niet als heel waardevol worden gezien. Dit kan veranderd worden door werknemers meer verantwoordelijkheid te geven voor een proces in het geheel en ze onderling samen te laten werken. Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen ongelukkiger worden van het opgedrukt krijgen van een nummer, dan van een label. Een van de vele bewijzen dat een heel klein onderdeel zijn van een groot geheel, mensen over het algemeen niet gelukkig maakt.
Autonomie: basisbehoefte van de werknemer
Ruimte krijgen om zaken zaken zelf te mogen bepalen met betrekking tot werk is een van meest motiverende of demotiverende factoren. Er zijn een aantal zaken die de autonomie op de werkvloer beperken. Eén daarvan is een manier van werken opgelegd krijgen door een hogere laag. Ook is het constant over de schouder meekijken van een baas funest voor de autonomie. Straffen is ook iets dat autonomie verlaagd, omdat dit er voor zorgt dat medewerkers geen fouten durven te maken. Een manier om de autonomie te verhogen, maar wel controle te houden, is om duidelijke afspraken te maken over de grenzen waarbinnen een werknemer vrij mag beslissen. Zo is zelfroosteren of tijds- en plaatsonafhankelijk werken voor sommige werknemers daarvoor een goede manier.
Salaris: geen daadwerkelijke motivatie
Salaris heeft een interessant effect op motivatie, omdat iedereen dit krijgt als beloning voor het werk dat zij verrichten. Zo is gebleken dat meer geld een werknemer niet harder laat werken. Geld is namelijk een middel om een uiteindelijk doel te behalen. Soms kan het geven van een beloning voor een actie van een werknemer zelfs zorgen dat de werknemer minder intrinsiek gemotiveerd raakt om diezelfde actie uit te voeren, terwijl de werkgever dit juist niet wil. Wel is een goed salaris een veroorzaker van meer zekerheid, omdat het bijvoorbeeld een dak boven het hoofd garandeert. Zo is wel te zien dat werknemers die onderbetaald worden sterk gedemotiveerd raken.
Inzichten van medewerkers zelf
Veel medewerkers verzetten zich tegen veranderingen in een bedrijf. Vooral medewerkers die hechten aan routine, een korte termijn focus hebben, zich niet goed kunnen verplaatsen in een ander en emotioneel reageren op een opgelegde verandering verzetten zich. Maar wanneer medewerkers zelf de noodzaak van de verandering ontdekken, zal er meer acceptatie zijn voor verandering. Deze methode kan zelfs gebruikt worden om medewerkers in focusgroepen zelf na te laten denken over oplossingen voor het probleem, waardoor er mogelijk betere oplossingen uitkomen dan het management zelf had bedacht. De medewerkers hebben een ander perspectief en zien daardoor andere dingen die beter zouden kunnen en krijgen hierdoor de kans om gehoord te worden. Dit zorgt op zijn beurt weer voor meer het gevoel waardevol werk te verrichten en meer autonomie.
Motivatie is een complex begrip, het achteloos invoeren van sancties, beloningen of aanpassen van taakeisen kan grote gevolgen hebben. Denk dan ook goed na over de vraagstelling en de oplossingen die hiervoor zouden kunnen werken.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen