Klanten verwachten vakmanschap en kwaliteit van schoenenzaken
Misschien heeft u er nooit zo over nagedacht, maar schoenen zijn een heel belangrijk onderdeel van ons leven. Of u nu plezier beleefd aan schoenen kopen of juist niet, schoenen heeft u hoe dan ook nodig. Aangezien het comfort van onze schoenen bepalen hoe gemakkelijk wij ons kunnen verplaatsen, is kwaliteit voor veel mensen een belangrijke factor bij de keuze voor een schoen. Anderen geven nog wel eens voorrang aan de schoonheid van een schoen die misschien minder lekker zit. Hoewel veel spullen tegenwoordig online worden gekocht, gaat men vooral voor schoenen toch nog graag naar de winkel. Aangezien er zoveel factoren zijn die bepalen of een schoen goed zit, komt men daar pas achter als de schoen gepast wordt. Eenmaal de goede schoen gevonden, wilt u deze natuurlijk zo lang mogelijk gebruiken. Een bezoekje aan de schoenmaker kan hieraan bijdragen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom hoe mensen denken over de verkopers en reparateurs van hun dierbare schoenen.
Beoordelingen en geschreven reviews op Telefoonboek.nl
Op Telefoonboek.nl kan men terecht voor een aantal zaken. Vanzelfsprekend vinden bezoekers er contactinformatie over bedrijven, maar ze kunnen ook hun mening over deze bedrijven achterlaten. Dit kan door middel van een beoordeling, die gebaseerd is op drie factoren: de algemene indruk, de service en de prijs-kwaliteitverhouding van een bedrijf. Hieruit ontstaat een cijfer. Daaraan kan men ook een geschreven review toevoegen, waardoor men de mogelijk krijgt het cijfer toe te lichten of extra informatie te geven over hun ervaring met het bedrijf. Bezoekers hebben ook beoordelingen en reviews achtergelaten over schoenenwinkels en schoenmakers. Uit een totaal van 900 reviews ontvangen de schoenenzaken een gemiddelde beoordeling van een 7,2.
Positieve reviews
Ongeveer twee derde van de reviews is positief. Deze overwegend positieve tendens blijkt ook uit het gemiddelde cijfer, dat ruim voldoende is. Bezoekers hebben 592 positieve reviews achtergelaten. In de meeste hiervan (208) wordt een compliment gemaakt over de goede service die schoenenzaken doorgaans leveren. Er werd bijvoorbeeld herhaaldelijk genoemd dat schoenen na een klacht moeiteloos omgeruild werden. Bezoekers zijn ook tevreden over de vakkundigheid van de schoenenwinkels en schoenmakers (genoemd in 141 reviews). Klanten van schoenenwinkels noemden bijvoorbeeld dat zij deskundig advies ontvingen bij aankoop van een paar schoenen. Klanten van schoenmakers schreven bijvoorbeeld "vakmanschap!". Daarnaast complimenteerden klanten de schoenenzaken op hun klantvriendelijkheid (138 keer). Andere zaken waar veel over geschreven is in de reviews zijn de kwaliteit van de producten of reparaties (119 keer) en de collectie in de winkels (56). Tevens werd er 101 keer een algemeen positief oordeel gegeven. Dit houdt in dat klanten niet toelichtten wat er precies positief was aan de zaak, maar alleen iets dergelijks als "kom er al jaren, altijd tevreden" of "goede winkel" schreven.
Top drie meest voorkomende complimenten over schoenenzaken
- Goede service - Genoemd in 208 reviews
- Vakkundigheid - Genoemd in 141 reviews
- Klantvriendelijkheid - Genoemd in 138 reviews
Negatieve reviews
Een relatief klein deel van de reviews is negatief, namelijk 34,2 procent. Opvallend is dat klanten in de negatieve reviews niet mild zijn. In de reviews worden vaak boze opmerkingen gemaakt, wordt in hoofdletters getypt en worden veel uitroeptekens gebruikt. De emoties kunnen dus vrij hoog oplopen als het schoenenzaken. Het is dan ook niet vreemd dat klachten over het gedrag van het personeel het meest voorkomen (93 keer). Klanten noemen de medewerkers regelmatig "onbeschoft" of "niet klantvriendelijk". Daarnaast wordt in 78 reviews geklaagd over de slechte service die sommige zaken leveren. Dit gaat bijvoorbeeld over de behandeling van een klacht. Klanten zijn ook vaak (48 keer) ontevreden over de kwaliteit van de schoenen of de reparatie aan de schoenen. Tevens werd er veel (46 keer) geklaagd over de slechte bereikbaarheid van sommige zaken. Klanten hadden dan geprobeerd te bellen of mailen, maar kregen geen gehoor of geen reactie. In 18 reviews is een "algemeen negatief" oordeel gegeven over de schoenenzaken. Klanten schreven dan alleen korte opmerkingen als "slechte zaak", maar vermeldden daar niet bij waar ze precies ontevreden over waren. Ten slotte is er geklaagd over ondeskundig personeel, een hoge prijs en beperkte openingstijden.
Top drie meest voorkomende klachten over schoenenzaken
- Negatief gedrag personeel - Genoemd in 93 reviews
- Slechte service - Genoemd in 78 reviews
- Slechte kwaliteit - Genoemd in 48 reviews
Kwaliteit en vakkundigheid belangrijk voor klanten
Uit een analyse van alle reviews blijkt dat klanten vooral waarde hechten aan vakmanschap en daaruit voortkomende kwaliteit. Daarnaast vinden ze het belangrijk om vriendelijk te woord te worden gestaan en verwachten ze service van de medewerkers in de schoenenwinkel of schoenmakerij.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen