Minder dan de helft voetbalorganisaties heeft website
Zaterdag 5 augustus spelen Feyenoord en Vitesse om de Johan Cruijff Schaal. Tijdens deze wedstrijd spelen de Nederlandse bekerwinnaar en de Nederlandse landskampioen tegen elkaar en is dit tevens de start van het voetbalseizoen. Een reden voor veel amateurvoetballers om ook weer te starten en zich aan te sluiten bij een voetbalclub. Telefoonboek.nl vroeg zich daarom af hoe het gesteld is met de online vindbaarheid van Nederlandse voetbalorganisaties en onderzocht het aantal werkende websites.
Onderzoek
In totaal werden 1019 organisaties die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl in de categorie 'voetbal' onderzocht op een werkende website. Hierbij werden organisaties in het bezit van een URL, maar zonder werkende website als 'niet werkend' meegeteld in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek bij slechts 404 organisaties sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 39,6%. Daarmee lijkt ruim 60% van de voetbalorganisaties onvoldoende vindbaar via een werkende website. Wel kan het zo zijn dat deze organisaties online actief zijn via social media of via een overkoepelende voetbalwebsite.
Responsive
Daarnaast zijn bedrijven met een werkende website ook getest op responsiveness. Een responsive design zorgt ervoor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website getoond wordt. Hierdoor blijft een website leesbaar en gebruiksvriendelijk op zowel desktop, mobiel als tablet. Aangezien het gebruiksgemak van een website intact blijft, heeft Google besloten dat dit soort websites hoger geplaatst worden in de Google ranking. Een responsive design kan daarmee dus de online vindbaarheid van voetbalorganisaties vergroten. Uiteindelijk bleek 90,8% van het aantal werkende websites ook responsive te zijn. Dat betekent dat bij 9,2% van de websites van voetbalorganisaties aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.
Ruimte voor verbetering
"De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat er voor de meeste voetbalorganisaties zeker ruimte voor verbetering is" stelt Ronny Oonk, manager van Places Websites. "Tegenwoordig worden veel zaken online geregeld, zo ook aanmeldingen bij voetbalclubs en vergelijkbare organisaties. Een duidelijke en overzichtelijke website kan dan voor veel voetbalorganisaties een uitkomst bieden."
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen