Met deze vijf stappen bedenk je dé ideale slogan voor jouw bedrijf
Een slogan is een zin die in het kort weergeeft waar een bedrijf naar streeft. Een goede slogan laat meteen zien waar een bedrijf voor staat en wat anderen daar aan hebben. Maar hoe bedenk je nou een originele en krachtige slogan? Wij hebben vijf stappen voor je op een rij gezet om zo tot dé ideale slogan te komen.
Stap 1. Vat de kern van je bedrijf samen
Schrijf in één zin op wat jouw bedrijf samenvat. Het is goed om hierbij te kijken naar de visie van je bedrijf, naar de producten of diensten die je verkoopt en hoe je met klanten en personeel omgaat. Al deze kenmerken vormen jouw bedrijf, op basis van deze kenmerken kan je gaan nadenken over een slogan. Een goede slogan is een soort verlengstuk van je bedrijf en het moet zowel consumenten als collega's aanspreken.
Stap 2. Benoem de focus van je bedrijf
Richt je slogan op de sterke kanten van jouw bedrijf. Richt jouw bedrijf zich op kwaliteit? Of misschien op een goede klantenservice of een lage prijs? Benoem deze focus in je slogan. Zo weten klanten precies wat ze van jou kunnen verwachten. Bij Coolblue staat een goede service bijvoorbeeld hoog in het vaandel, hun slogan klinkt als volgt: 'Alles voor een glimlach'. Het technische bedrijf Bosch, verkoopt technische en elektronische producten. Met de slogan geeft Bosch aan dat ze veel belang hechten aan kwaliteit: 'Technologie voor het leven'.
Stap 3. Kies een overkoepelende term
Als je hebt besloten wat in jouw slogan naar voren moet komen, kun je kijken welke termen hierbij passen. Een slogan moet een overkoepelende term zijn waar alle producten van je bedrijf binnen passen. Je kunt de slogan dus beter niet richten op slechts een product. Kijk ook verder dan alleen je producten maar bekijk wat je wilt uitstralen met jouw merk of bedrijf. Goede voorbeelden zijn Apple's 'Think Different' en 'Just do it!' van Nike.
Stap 4. Beschrijf je slogan in vier woorden
Je kunt slogans in alle maten en vormen vinden, maar de ideale lengte van een slogan is vier woorden. Deze lengte helpt klanten de slogan makkelijk te herkennen en te onthouden. Om een slogan van deze lengte te maken is het belangrijk om de zin steeds opnieuw op te schrijven. Zo kom je tot nieuwe woorden en uiteindelijk tot een zin van de juiste lengte.
Stap 5. Kies voor de juiste woorden en woordspelingen
Door veel te lezen kun je je woordenschat vergroten en dit helpt om de juiste woorden en woordspelingen te bedenken. Kijk ook naar slogans van andere bedrijven om inspiratie op te doen. Kijk wel uit met afkijken, probeer niks letterlijk over te nemen en clichés te vermijden. Met een goede originele slogan kun je je bedrijf van anderen onderscheiden. Tot slot heeft een goede slogan meer betekenis door minder woorden. Gebruik daarom woorden met meervoudige betekenissen.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen