Meer met minder: Stappenplan om met minder geld meer klanten te trekken
Een van de kostenposten die elke ondernemer heeft zijn marketing- en advertentie kosten. Noodzakelijke kosten om te zorgen dat jouw bedrijf een goede start heeft: het brengt het bedrijf onder de aandacht en het genereert meer naamsbekendheid. Toch kan het voor veel ondernemers lastig zijn om te bepalen hoeveel geld hierin geïnvesteerd moet worden. Zeker wanneer je nog in de opstartfase zit, wil je niet te veel geld kwijt zijn aan marketingtactieken waarbij het moeilijk meten is wat de resultaten zullen zijn. Gelukkig is hier een oplossing voor, er bestaan namelijk voldoende technieken waarbij je nauwelijks tot geen geld hoeft te investeren. Creëer meer met minder met het stappenplan van Places.nl zodat jij met een kleine investering ook meer klanten krijgt.
Het belang van marketing en adverteren
Zonder reclame en zonder marketing komen er geen klanten binnen en komt er dus ook geen geld binnen. Dit is iets wat je wilt voorkomen als ondernemer. Tegelijkertijd wil je ook niet te veel geld kwijt zijn aan adverteren, het is vooraf altijd de vraag of je dit wel terug kan verdienen. Daarnaast kan adverteren buiten je budget liggen als je net begint als ondernemer. Er zijn verschillende manieren die naamsbekendheid genereren zonder dat dit je al te veel gaat kosten. Internet heeft dit alleen maar makkelijker gemaakt. In dit artikel onderzocht Places.nl welke manieren er zijn om minder te investeren, maar meer aandacht te krijgen en een stappenplan voor hoe je eenvoudig gratis kan adverteren.
Minder investeren, meer aandacht
Er zijn zowel offline als online manieren die je kan inzetten om beter gevonden te worden. Laten we beginnen met wat je kan doen wanneer je beschikt over een fysiek kanaal.
1. Maak contact met je netwerk
Een eenvoudig voorbeeld: Raad je een persoon aan of een bedrijf aan? Wanneer een klant bij je binnenkomt en je een gezellig praatje hebt, laat dit een positieve indruk achter én het maakt je persoonlijker. Klanten zullen terugkomen vanwege de service en de persoonlijke touch en jou als persoon eerder aanraden dan een gewoon bedrijf.
2. Gebruik een reclamebord
Hoe vaak zie je nog een reclamebord op straat? Juist! Best veel. Wat is er beter dan klanten lokken met een leuke tekst die uitnodigt om binnen te komen? Het is een makkelijke manier om passanten te verleiden bij je binnen te komen. Denk bijvoorbeeld aan teksten als 'Koffie en thee is altijd een goed idee' of een tekening die de aandacht trekt.
3. Durf te vragen
Vraag bijvoorbeeld aan klanten of kennissen of zij nog mensen kennen die wellicht ook geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Of gebruik andere mensen om jouw product voor je te kopen, zoals partners die voor hun verkoop een deel commissie krijgen. Op deze manier bouw je eenvoudig je bereik uit zonder dat dit al te veel geld kost.
4. Maak promotiemateriaal
Promotiemateriaal hoeft niet een uitgebreide advertentie te zijn, het kan ook gaan om een visitekaartje, een pen of zelfs bedrijfskleding. Dit is allemaal eenvoudig te maken en zijn kleine details waar het oog van een potentiële klant zo op kan vallen. Hierdoor zal jouw bedrijfsnaam sneller een belletje laten rinkelen omdat iemand misschien wel een pen met jouw logo heeft gebruikt.
Online gratis adverteren
Naast offline methoden zijn er tegenwoordig tal van online manieren die het goedkoop adverteren vergemakkelijken. Enkele opties:
1. Maak social media accounts aan
Snel en makkelijk is het maken van een social media account. Op deze manier is jouw bedrijf online beter te vinden en kan je interessante content delen om meer mensen te interesseren in jouw bedrijf. Bedenk vooraf wel wie de doelgroep is en welk platform zij voornamelijk zullen gebruiken. Gericht op 20-30 jarigen? Dan kan Instagram bijvoorbeeld een goede optie zijn.
2. Beantwoord klantvragen
Binnen marketing noemen we dit ook wel engagement. Het gaat hier om de (emotionele) binding tussen klant en organisatie. Daarnaast gaat het om interactie. Door vragen te beantwoorden van klanten, wie weet zelfs via social media, bouw je een band op met je klanten. Je helpt ze niet alleen verder maar laat ook een positieve indruk achter. Ook laat je zien dat je toegankelijk bent voor je klanten en altijd voor ze klaar staat.
3. Free publicity: stuur een persbericht
Een andere optie, wat iets meer lijkt op het traditionele adverteren, is het schrijven van een persbericht. Heb je interessante bevindingen van data uit je bedrijf? Of juist veel kennis over de branche waarin je actief bent? Neem dan de tijd om een blogartikel te schrijven en uit te sturen naar diverse websites. Een grote krant hoeft niet het doel te zijn, er zijn veel kleine lokale websites en branche-specifieke pagina's die graag nieuwe kennis delen. Dit levert hen een nieuw artikel op en jou meer naamsbekendheid.
4. Noteer je bedrijf in populaire en lokale telefoongidsen
Wees te vinden voor je klanten. Wees online. Een goede manier om dit te doen is door je bedrijf aan te melden bij online bedrijvengidsen. Wees bijvoorbeeld te vinden via Google Mijn Bedrijf en bedrijvengidsen als Telefoonboek.nl.
Stappenplan: Gratis aanmelden en adverteren
Je aanmelden bij een lokale bedrijvengids? Dit kost nauwelijks tijd, maar je hebt wel direct profijt. In online bedrijvengidsen zoals Telefoonboek.nl en Openingstijden.com kunnen bezoekers eenvoudig jouw bedrijf vinden, inclusief alle relevante informatie. Daarnaast kunnen zij zelfs beoordelingen achterlaten. Bereik eenvoudig de dagelijkse bezoekers van dit soort bedrijvengidsen door je gratis aan te melden.
Kleine investering, groot effect
Een kleine investering kan dus al grote effecten hebben. Zonder al te veel moeite kan jij jouw bedrijf op de kaart zetten. Zowel online als offline zijn er eenvoudige tactieken die je op een originele manier kan inzetten om meer naamsbekendheid te genereren. Welke tactieken ga jij toepassen?
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen