Linken op LinkedIn
LinkedIn is met ruim 4 miljoen Nederlandse gebruikers bij uitstek het geschikte sociale medium om uw zakenrelaties te onderhouden en zelfs nieuwe relaties op te doen. Op LinkedIn bouwt u aan een netwerk bestaande uit connecties. Om een connectie tot stand te laten komen, moet deze connectie wederzijds geaccepteerd geworden. U zou het kunnen vergelijken met een 'vriendschapsverzoek' op Facebook. Maar waar u op Facebook alleen een standaard vriendschapsverzoek kunt sturen, biedt LinkedIn hier meer opties. Wat is nu de beste manier om contact te maken met uw zakenrelaties?
LinkedIn-profiel
Om LinkedIn te kunnen gebruiken heeft u een persoonlijk profiel nodig. Hierop plaatst u uw persoonsgegevens, curriculum vitae en andere relevante werkervaringen. Heeft u nog geen profiel, dan leert u hier hoe u er één aanmaakt. Het opbouwen van een online zakennetwerk kan erg waardevol zijn voor uw MKB. Veel potentiële opdrachtgevers zoeken via LinkedIn naar contact. Ook kunt u klanten en eventueel toekomstige werknemers van uw MKB via LinkedIn benaderen en bereiken. Het is dus belangrijk dat uw profiel zo duidelijk en volledig mogelijk laat zien wie u bent en in welke branche u actief bent. Wilt u meer weten over een zo sterk mogelijk LinkedIn profiel en het creëren van uw eigen 'personal brand'? Telefoonboek heeft de belangrijkste punten een rijtje gezet.
Een netwerk opbouwen
Naast het aanmaken van een sterk profiel, moet u een netwerk opbouwen. Als ondernemer kent u de waarde van een goed netwerk. Via een goed netwerk komt u onder andere in contact met waardevolle zakenrelaties en potentiële klanten. LinkedIn kan u daar goed bij helpen, het sociale medium biedt namelijk veel mogelijkheden voor uw bedrijf om een online netwerk op te bouwen. Zo bent u niet alleen in contact met andere ondernemers die op de regionale netwerkborrels op komen dagen maar kunt u aan de slag met een grenzeloos netwerk. Daarnaast kunnen potentiële klanten op de hoogte blijven van uw bezigheden door uw bedrijf te volgen. Denk hierbij aan de introductie van nieuwe producten of bijvoorbeeld innovaties op het gebied van duurzaamheid. Zo bouwen klanten een relatie op met uw bedrijf en blijven ze in de toekomst dikwijls trouwer aan u. Wilt u precies weten hoe u LinkedIn het beste in kan zetten voor uw bedrijf? Telefoonboek heeft het eerder voor u uitgelegd in deze vier stappen.
Persoonlijk linken
Op LinkedIn wordt u geen 'vrienden' met uw connecties, maar u 'linkt' ze. Op het moment dat u iemand uitnodigt om een connectie te maken (dus: te 'linken') op LinkedIn kunt u dat op een aantal manieren doen. Vaak is er echter maar één juiste manier: persoonlijk. De standaard uitnodiging die u verzendt als u een connectie wil maken klinkt als volgt: "Ik zou graag een connectie met u maken op LinkedIn". Als u degene waarmee u een connectie wil maken niet, of nog niet zo goed kent, dan dient u uzelf nader te verklaren. Doet u dit niet, dan kunt u de gewenste connectie zo goed als op uw buik schrijven. Bij familieleden, collega's of andere goede bekenden hoeft u natuurlijk niet uit te leggen waarom u een connectie wil maken op LinkedIn, maar bij wat minder goede bekenden is dit een aanrader. Degene die het verzoek van u binnenkrijgt gaat zich namelijk direct afvragen waarom u een connectie wilt maken op LinkedIn. Hierbij wordt al snel een negatieve associatie gevormd: dat u iets wil van diegene, maar de voordelen voor de andere partij zijn niet direct duidelijk.
Probeer uw motivatie om een connectie te maken te verduidelijken. Bijvoorbeeld als u een potentiële leverancier benadert. Stel u voor met een korte introductie en vertel waarom u geïnteresseerd bent om een connectie wilt maken. Dit komt veel persoonlijker over en de kans dat u in de toekomst nog iets uit deze connectie haalt is vele malen groter. Ook de kans dat u direct een gesprek aangaat en het contact onderhoudt vele malen groter.
Hoe maakt u een connectie?
Als u iemand op LinkedIn tegenkomt die u interessant lijkt en waar u een connectie mee wil maken, pas dan op. LinkedIn maakt in verschillende vakjes, op verschillende pagina's suggesties waarmee u kunt linken.Komt u personen of bedrijven tegen op bijvoorbeeld 'home', 'people you may know' of 'network' en vindt u deze interessant genoeg om mee te linken? Druk dan niet op 'connect'. Op dat moment wordt er een automatisch een algemeen bericht gestuurd naar die persoon met het bericht: "I'd like to add you to my professional network on LinkedIn. - uw naam". Ga naar het profiel van deze persoon, zodat u het curriculum vitae en de persoonsgegevens van die persoon ziet. Drukt u dan op 'connect', dan krijgt u een extra scherm waar u aan kunt geven waar u diegene van kent en kunt u in plaats van het standaard bericht een persoonlijk bericht typen. Met een persoonlijk bericht, waarin u uitlegt waarom u de connectie wilt maken, is de kans dat u een reactie krijgt van uw gewenste connectie vele malen groter dan met een standaard bericht.
Twijfelt u nog om een profiel aan te maken? Het wordt u aangeraden om het toch te doen. In de toekomst kunt u dan nooit spijt krijgen dat u niet eerder bent begonnen met het opbouwen van uw netwerk en al uw verjaarde contacten zijn dan wellicht verloren. Op het moment dat u nu tijdens een netwerkborrel even met iemand spreekt, bent u dat een paar jaar later natuurlijk weer vergeten. Op LinkedIn kunt u zo nog eens beroep doen op diegene en op de hoogte blijven van wat hij/zij tegenwoordig doet. Op Places.nl vindt u meer informatie over het aanmaken en onderhouden van een goed online LinkedIn profiel, zowel voor personen of bedrijven. Of wilt u uw bedrijf in de spotlights zetten met een LinkedIn Showcase Page? Andere tips, bijvoorbeeld over het beheren van uw social media vindt u ook op Places.nl.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen