LinkedIn: Do's en Don'ts
U wordt als mkb'er tegenwoordig overstroomd met allerlei social media kanalen. Twitter, Facebook, Instagram, Google+, Flickr, Tumblr en natuurlijk ook LinkedIn. LinkedInis momenteel het grootste online sociale netwerk voor zakelijke doeleinden. Ruim 135 miljoen mensen hebben een profiel endit aantal groeit nog steeds.In deze blog geeft Telefoonboek.nl u een aantal do's en don'ts op LinkedIn! Hoe LinkedIn precies werkt, ziet u hier in een handig overzicht. LinkedIn kan u veel opleveren, maar kan bij een verkeerde aanpak ook afbreuk doen aan uw reputatie. De do's en don'ts die hieronder worden uitgewerkt gaan voornamelijk over een persoonlijke profielpagina, en deels over een bedrijfspagina op LinkedIn.
Do's:
1. Vul een compleet profiel in Zorg er allereerst voor dat uw naam klopt. Het klinkt logisch, maar vaak vergeten LinkedIn-gebruikers een aantal gegevens in te vullen omdat LinkedIn weer net iets anders werkt dan Facebook. Denk bij een compleet profiel aan: uw naam, contactgegevens, functie, werkervaring en opleiding. Daarnaast is het mogelijk om een samenvatting te maken over uw persoonlijkheid en kwaliteiten, waarin u bijvoorbeeld ook kunt vermelden dat u op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Zodra mensen uw naam in Google intypen komt LinkedIn vaak als een van de eerste pagina's naar boven, met daarbij deze samenvatting. Denk dus goed na over wat u hierin naar voren wilt laten komen!
2. Zorg voor een foto
Niets is zo vervelend als een LinkedIn-profiel zonder foto. Het is belangrijk dat uw zakelijk netwerk bij uw naam ook een gezicht ziet. Op die manier zal men u beter herinneren en maakt u bovendien een betere indruk op LinkedIn-gebruikers waarmee u mogelijk een connectie kunt maken. Hoewel u op uw bedrijfspagina het beste een logo als profielfoto kunt instellen, vraagt een profielpaginavanwege het individuele aspect juist om een foto van uzelf.
3. Voeg uw netwerk toe
Wanneer u LinkedIn aan het verkennen bent, merkt u al gauw dat veel mensen die u kent zich daar ook begeven. Wees niet bang om andere ondernemers of collega's toe te voegen op LinkedIn. Hoe meer connecties u toevoegt, hoe groter uw eigen netwerk wordt. Vooral mensen die u 'offline' al een keer heeft ontmoet en die interessant zijn op werkgebied kunt u via LinkedIn als het ware 'opslaan'.
4. Maak een bedrijfspagina
Als Mkb'er is het ook belangrijk om een bedrijfspagina op LinkedIn aan te maken. Het maakt hierbij niet uit of u één werknemer heeft of honderd, als u maar gevonden wordt. Zorg net als bij uw profielpagina dat uw bedrijfspagina ook compleet ingevuld is. LinkedIn-gebruikers die uw bedrijf interessant vinden kunnen u vervolgens gaan 'volgen' en op de hoogte blijven van de updates van uw bedrijf. Denk hierbij aan productinnovaties, nieuwe werkmethoden of andere interessante gebeurtenissen binnen uw bedrijf.
5. Ga op zoek naar nieuwe connecties
Probeer via contacten van uw connecties op LinkedIn op zoek te gaan naar interessante 'prospects'. Een prospect is iemand die voldoet aan uw klantprofiel en wellicht iets voor u kan betekenen,maar met wie u nog geen connectie heeft. Vaak deelt u met uw netwerk gelijke interesses. LinkedIn kent een aantal handige formules waarbij de voor u interessante personen als suggesties vanzelf tevoorschijn komen op uw pagina. U kunt natuurlijk ook zelf op zoek gaan naar connecties. Zoek bijvoorbeeld op een bepaalde functie of binnen een bepaald bedrijf, en zie vanzelf wie binnen uw netwerk een connectie heeft met een prospect.
Don'ts:
1. Gebruik LinkedIn niet als Facebook
Gebruik uw profiel- en bedrijfspagina op LinkedIn niet als Facebook. Deel bijvoorbeeld geen foto's van feestjes, of statusupdates over uw nieuwe kleding. Daar is LinkedIn niet voor bedoeld. Heeft u echter op zakelijk vlak nieuwe ontwikkelingen doorgemaakt, schroom dan niet om dit op LinkedIn te plaatsen. U kunt ook lid worden van verschillende interessegroepen (bijvoorbeeld duurzaam ondernemen) en binnen deze groep discussies starten met andere geïnteresseerden. Dit is een mooie manier om weer nieuwe connecties op te doen.
2. Vakantiefoto als profielfoto
Let er goed op welke profielfoto u instelt. Dit is de eerste indruk die uw connecties van u krijgen, dus zorg voor een representatieve foto. Een goede, zakelijke foto laat uw gezicht zien met bijvoorbeeld een onscherpe achtergrond. Wat u vooral niet moet doen is een vakantiefoto instellen, waar u tot overmaat van ramp uw partner ook nog van afgesneden heeft. Uw netwerk krijgt dan direct een beeld van u als 'die ene bergbeklimmer'. De foto moet in feite uitstralen dat u betrouwbaar bent, en vertrouwelijk met uw klanten en netwerk omgaat. 3. Probeer niet iedereen te 'endorsen'
LinkedIn kent een 'endorse'-functie, met de mogelijkheid om kwaliteiten en vaardigheden van uw connecties te beschrijven. Heeft u bijvoorbeeld een zakenpartner die communicatief vaardig of goed met social media is, dan kunt u deze vaardigheden aan deze connectie toeschrijven. Pas hier echter mee op. Ga niet iedereen roekeloos voorzien van 'complimenten' terwijl u niet op de hoogte bent van hun kwaliteiten, in de hoop er zoveel mogelijk terug te krijgen. Dan verliezen deze complimenten hun waarde. Kies de kwaliteiten en vaardighedenzorgvuldig uit, deze zijn namelijk zichtbaar voor andere connecties.
4. Lieg niet over uw kwaliteiten
Wees zo eerlijk mogelijk op LinkedIn. Het is uw online curriculum vitae en daarover liegt u normaal gesproken ook niet. Het klinkt erg logisch, maar het is nu eenmaal verleidelijk om een verhaal net iets mooier te maken dan het eigenlijk is. Online leugens zijn echter moeilijk te wissen!
5. Gebruik persoonsgegevens niet met verkeerde redenen
Ga zorgvuldig om met uw netwerk op LinkedIn. Door met iemand een connectie aan te gaan, beschikt u ook over diens persoonsgegevens. Dit geldt niet voor LinkedIn-gebruikers waarmee u geen connectie heeft. Ga dus niet met andermans persoonsgegevens strooien, u wilt niet in een kwaad daglicht komen te staan, of connecties verliezen. Nog meer LinkedIn tips? Lees hier hoe u het beste uw bedrijfspagina kunt inzetten op LinkedIn. Ook vindt u op onze blogpagina meer informatie over het bouwen van een sterk persoonlijk merk via LinkedIn. Nieuwe connecties aangaan op LinkedIn doet u het beste zo. Nog meer do's en don'ts omtrent online marketing? Lees het hier!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen