Komkommertijd: pluk er de vruchten van
De komkommertijd komt er weer aan en dat betekent dat het hoog tijd is om na te denken over hoe u als ondernemer deze zomer door gaat komen. De ervaring leert dat de zomer een periode is van weinig activiteit en een kleinere mankracht. Maar waarom zou u dat van invloed laten zijn op de productiviteit op de werkvloer? Met deze tips van Places.nl maakt u van de zomer een succes en zorgt u dat u na deze periode weer helemaal opgeladen en met frisse moed verder kunt met uw werkzaamheden. De temperaturen lopen op, de productiviteit neemt af. Komkommertijd is de periode in het jaar waarop de meeste werknemers en klanten op vakantie zijn en er weinig te doen is op de werkvloer. Voor ondernemers een moeilijke tijd, want niet alleen zijn er weinig klussen om aan te pakken, ook heeft u met andere ondernemers te maken die achterlopen op hun zaken. Leveringen kunnen in verband met vakantie vertraging oplopen en klanten betalen misschien hun rekeningen niet altijd op tijd. Gelukkig hoeft dit geen reden te zijn om een onproductieve zomer te hebben: er zijn voldoende projecten die u kunt oppakken waar u door het jaar heen geen tijd voor heeft. Daarom is het voor ondernemers de ideale periode om het to-do lijstje weer eens op te frissen en vol goede moed te beginnen aan de tweede helft van het jaar.
Maak een evaluatie van het afgelopen halfjaar
Welke doelen had u aan het begin van het jaar voor ogen? En welke doelen heeft u daarvan al bereikt? Moet u ze misschien een beetje bijschaven of zijn ze nog steeds up to date? Het stellen van dergelijke vragen helpt u om te evalueren of u nog op de juiste koers zit. Door vast te stellen wat er goed ging en wat er beter kan, creëert u een leermoment voor uzelf en voor uw werknemers. De zomerperiode is immers het ideale moment om de zaken nog een beetje bij te sturen en ervoor te zorgen dat u in december tóch al uw gestelde doelen heeft behaald. Let er ook op of alles nog up to date is. Is wettelijk nog alles in orde? Heeft u misschien nieuwe vergunningen nodig? Vanaf 1 juli worden er nieuwe wetswijzigingen doorgevoerd voor ondernemers. Veiligheid is ook een belangrijk punt op de checklist. Misschien moet er materiaal nagekeken worden of een BHV cursus worden opgefrist.
Maak uw facturatie op tijd in orde
Een reden dat veel kleine bedrijven in de zomermaanden failliet gaan, is vanwege achterstallige betalingen. Klanten en bedrijven hebben namelijk vaak ook vakantie, waardoor de boekhouding er soms eens bij in schiet. Ze hebben dan niet voldoende liquide middelen voorhanden om hun eigen rekeningen te voldoen. Door hier rekening mee te houden en uw klanten ruim op tijd een factuur op te sturen, zorgt u ervoor dat u tijdens de zomermaanden geen achterstallige betalingen heeft lopen. Meer tips om ervoor te zorgen dat uw klanten uw rekeningen op tijd betalen vindt u op Places.nl.
Werk vooruit aan uw content
Als u als ondernemer actief bent op social media, bent u het hele jaar door bezig met het creëren van content. Maar vaak is het zo dat content heel goed hergebruikt kan worden, zodat u veel meer profijt heeft van de content die u creëert. Zo kunt u uit een artikel in uw bedrijfsmagazine ook informatie halen die u op bijvoorbeeld LinkedIn plaatst. En kunt u bijvoorbeeld foto's op Instagram gebruiken om een nieuwe campagne op Facebook aan te kondigen. Dit doet u door gebruik te maken van een content map. U kunt met behulp van een content map een planning maken voor de komende tijd, waarin u aangeeft welke content u wanneer wilt plaatsen over welk onderwerp. Het hebben van een goede content strategie is hierbij noodzakelijk. Omdat er in het maken van zo'n planning flink wat tijd gaat zitten, is het handig om hier de rustige zomerperiode voor te gebruiken. U heeft dan voldoende tijd om na te denken over welke onderwerpen relevant zijn voor uw onderneming en hier alvast wat voorwerk voor te doen.
Update uw social media pagina's
Zijn uw social mediapagina's helemaal compleet of laten ze nog wat te wensen over? Bent u actief op alle social media waar uw doelgroep ook actief op is, of valt hier nog winst te behalen? Het compleet maken van uw social media strategie is de ultieme taak voor de zomer. Het beheren van een social media pagina kost namelijk flink wat tijd . Als u bang bent dat u niet in staat bent om genoeg aandacht aan uw social media te besteden terwijl u op vakantie bent, dan kunt u er ook altijd voor kiezen om uw social media uit te besteden aan een extern bureau. Zij zorgen ervoor dat uw online persona helemaal in orde is als u terugkomt. Onder social media valt ook uw interne social media beleid. Met interne social media verbindt u uw medewerkers onderling met elkaar door middel van een intern online netwerk. Door ook intern actief te zijn op social media zorgt u voor een grotere betrokkenheid onder uw personeel en een beter contact binnen de organisatie. Laat uw werknemers bijvoorbeeld allemaal een profiel aanmaken opYammer, zodat iedereen na de zomer op de hoogte is van de laatste vakantiekiekjes.
Zoek verdieping in cursussen en seminars
Misschien heeft u zich altijd al willen specialiseren in een bepaalde richting of een andere taal willen leren. Dit is het moment! Kies een onderwerp waar u binnen uw werkgebied iets aan heeft en maak gebruik van de tijd om uzelf te verdiepen in een nieuwe discipline. Ook kunt u ervoor kiezen om met het personeel dat aanwezig is in de zomerperiode een korte zomercursus te volgen of naar seminars te gaan. Dit versterkt niet alleen de teamband, maar zorgt ook voor nieuwe inzichten als de zomerperiode weer voorbij is. Misschien zijn er ook nog andere er zaken die u graag zou willen doen, zoals het schrijven van een boek of het organiseren van een marktonderzoek.
Neem uw tijd om te netwerken
Niet iederéén is op vakantie in de zomerperiode. Bij bedrijven zullen er nog steeds medewerkers aanwezig zijn en ook niet al uw klanten zullen naar de zon zijn vertrokken. U kunt deze tijd dus goed gebruiken om uw bestaande klanten wat extra aandacht te geven. Dit kan in de vorm van persoonlijk contact, een presentje of een speciale aanbieding. Ook klanten die wel op vakantie zijn zullen het leuk vinden als ze merken dat u aan ze heeft gedacht. Door uw klantcontacten in de zomer warm te houden kunt u ervoor zorgen dat ze na hun vakantie als eerste bij u in de rij staan. Als u gaat netwerken kunt u goed gebruik maken van de zes overtuigingsprincipes van Cialdini. Deze kunnen u helpen bij het winnen van de aandacht van deklant en ze overtuigen van wat u te zeggen heeft.
Herorganiseer uw onderneming
Door het jaar heen is het aannemelijk dat u aan sommige praktische dingen niet toekomt. Het updaten van software, het bestellen van nieuwe kantoorartikelen, het herindelen van de opslagruimte. Vaak zijn dit zaken die gedurende lange tijd blijven liggen. Als u binnen uw organisatie ook zo'n lijstje heeft met relatief simpele taken die u maar uit blijft stellen, dan kunt u deze het beste in de zomer aanpakken. Geef iedereen in het bedrijf één taak en binnen een mum van tijd ziet alles er weer spik en span uit.
Zorg voor een prettige werksfeer tijdens de zomermaanden
Benauwde kantoorruimtes, hoge temperaturen. Allemaal tekenen van een warme zomer. Om toch uw hoofd én dat van uw werknemers koel te houden gedurende deze warme periode kunt u de werkomgeving zo aangenaam mogelijk maken. Zorg voor een goed ventilatiesysteem, voldoende drinkwater en genoeg frisse buitenlucht. Zo houdt u de productiviteit hoog en uw werknemers tevreden.
Een goede planning is het halve werk
Ook als u op vakantie gaat, hoeft dit niet te betekenen dat er niets gebeurt totdat u weer thuiskomt. Maak van tevoren een duidelijk overzicht van taken die door uw werknemers uitgevoerd kunnen worden wanneer u weg bent. Zo zorgt u ervoor dat met een opgeladen batterij terugkomt in een frisse werkomgeving. Een win-winsituatie dus! Bent u nu toch bang dat u potentiële klanten misloopt tijdens uw vakantie? U zou er dan voor kunnen kiezen om een antwoordservice in de hand te nemen. Telefoonboek.nl biedt u de Places Antwoordservice die 24/7 bereikbaar is, waardoor u nooit meer een gesprek hoeft te missen. Lees meer over onze diensten in de blog op Places.nl of bekijk onze pagina over de Places Antwoordservice.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen