Kleine uitgeverijen staan goed te boek, voor de grotere is er werk aan de winkel
In de koude herfst- en wintermaanden wil je soms niets liever dan met een dik boek of tijdschrift, een zachte deken en kop warme chocolademelk op de bank zitten. Voordat dit boek of tijdschrift in je handen en in je boekenkast kan verschijnen gaat er een heel proces aan vooraf. Een groot deel van dit werk wordt verricht door uitgeverijen. Deze branche heeft het niet makkelijk door de verschuiving van offline naar online, maar toch zijn er nog genoeg mensen die een papieren boek of tijdschrift verkiezen boven een digitaal magazine of boek op de tablet of e-reader. Telefoonboek.nl onderzocht wat consumenten vinden van uitgeverijen. Worden zij voornamelijk positief of negatief beoordeeld?
Bezorging laat te wensen over
Het grootste punt van kritiek bij uitgeverijen is de bezorging van kranten en tijdschriften. Deze laat volgens klanten te wensen over: ze worden niet geleverd of er wordt een verkeerde uitgave geleverd. Met abonnementen gaat ook regelmatig het een en ander mis. Zo worden abonnementen die automatisch zouden stoppen zonder enkel bericht toch verlengd en blijkt het lastig om abonnementen überhaupt stop te zetten. Iemand die bijvoorbeeld op vakantie is moet vaak gewoon doorbetalen. Ook op het adverteren zijn dingen aan te merken. Er worden bijvoorbeeld advertenties in de verkeerde editie geplaatst of er wordt een verkeerde tekst geplaatst.
Telefonische bereikbaarheid onvoldoende
De telefonische bereikbaarheid van uitgeverijen is bovendien een aandachtspunt voor deze branche. De bedrijven blijken lastig tot niet bereikbaar op aangegeven nummers. Bellers krijgen een standaard bandje te horen, wat constant blijft draaien. Volgens klanten loopt het contact met uitgeverijen via internet ook stroef, dit zorgt voor irritaties. Wanneer er wel klachten worden doorgegeven als er eenmaal contact is, dan wordt hier regelmatig geen gehoor aan gegeven en merken klanten geen verbetering.
Complimenten voor kleinschalige uitgeverijen
De negatieve beoordelingen waren meer gericht op grote, landelijke uitgeverijen van tijdschriften en kranten. De kleine uitgeverijen waar je zelf een boek kan laten uitgeven scoren veel meer complimenten. Zowel de service als de producten worden goed beoordeeld: 'Altijd tevreden over de vakkundige medewerkers en de kwaliteit van de producten.' De boeken zien er mooi uit volgens klanten en de medewerkers van de uitgeverijen bieden hier goede hulp en begeleiding bij. 'De redactie heeft alle kennis van de branches waarover zij schrijven,' schrijft een tevreden klant. De snelle levering en goede probleemoplossing van bedrijven wordt ook gewaardeerd.
Beoordelingen op Telefoonboek.nl
Op Telefoonboek.nl kunnen bezoekers een cijfermatige beoordeling geven aan bedrijven, op basis van de algemene indruk, service en prijs-kwaliteitverhouding. De beoordelaar kan dit cijfer voorzien van een geschreven review, waarin de positieve of negatieve ervaring wordt toegelicht. Voor de Nederlandse uitgeverijen zijn er 314 geschreven reviews achtergelaten. Al deze reviews samen geven een gemiddelde beoordeling van een 5,0. Er zijn 202 negatieve reviews achtergelaten (beoordeling lager dan een 6,0) en 112 positieve reviews (beoordeling van een 6,0 of hoger).
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen