Kledingwinkels in Almere onderscheiden zich door uitstekende service
Almere is een van de jongste en snelst groeiende steden in Nederland. Enigszins noodgedwongen door het overvolle en peperdure Amsterdam, kent de stad in de flevopolder inmiddels ruim 200.000 inwoners. En niet alleen het inwoneraantal ligt hoog, ook voor ondernemers is de stad een aantrekkelijke plek. Dit is terug te zien in de bijna 100 kledingwinkels die de stad huisvest. Wat vinden wij als kritische Nederlanders van deze winkels en wat zeggen we erover?
MKB-vriendelijkste stad van Nederland
Vorig jaar werd Almere uitgeroepen tot MKB-vriendelijkste stad van Nederland. Dit bleek uit onderzoek van MKB-Nederland waarin 20.000 ondernemers zich uit hebben gesproken over het lokale ondernemersklimaat. Gemiddeld kreeg de stad een 7.1, waarmee de stad net boven Eindhoven eindigde. Vooral de betrouwbaarheid, deskundigheid en digitale bereikbaarheid van de gemeente wordt geprezen.
Kledingwinkels
Van de 400 winkels richt bijna een kwart zich op kleding. Grote ketens als Primark, Zara en Hugo Boss kleuren de stad met hun grote en kleurrijke winkels. Maar in de schaduw van deze grootmachten, openden ook veel kleinere ondernemers de afgelopen jaren hun deuren. Ondernemersplatform Places.nl bekeek de beoordelingen over deze kledingwinkels en vertelt u wat zij goed doen en waar klanten minder tevreden over zijn
Wat is de algemene beoordeling?
In totaal zijn 120 beoordelingen over meer dan 30 kledingwinkels bekeken. Het gemiddelde cijfers dat kledingwinkels in Almere krijgen is een 7.2. Dit gemiddelde is een resultaat van 70% voldoendes (6.0 of hoger) en 30% onvoldoendes. Ondanks dat 25% een 4.00 of lager heeft gegeven, gaf ruim 65% een 7.50 of hoger. Een groot aantal bezoekers heeft hun beoordeling geïllustreerd met een geschreven review.
Wat vinden bezoekers zo goed?
Almere heeft het relatief hoge gemiddelde te danken aan een groot aantal tevreden bezoekers. Deze bezoekers zijn vooral tevreden wanneer ze echt het idee krijgen dat ze worden geholpen met hun vragen. Niet alleen in de winkel, maar ook telefonisch of in sommige gevallen via een webshop. Dit wordt geïllustreerd door de volgende reviews:
''Altijd leuk om bij de meiden te passen en te shoppen. Altijd een goede service, ze nemen de tijd om je goed op weg te helpen. Erg fijn!''
''Ik moest een dag wachten op een reply van de klantenservice maar uiteindelijk ben ik goed geholpen.''
Service dus. Een fenomeen dat we natuurlijk vaker hebben gehoord, maar wat toch nog vaak wordt onderschat. Waar beleving vaak wordt gestimuleerd met geur, licht en spectaculaire winkel-layouts, bevestigt onderzoek steeds vaker dat service de meeste invloed heeft op de uiteindelijke klantbeleving.
Digitale bereikbaarheid terug te zien
Wat opvalt is de digitale service die wordt geprezen. In veel beoordelingen wordt gerefereerd aan digitale service. Chatten via facebook wordt genoemd, maar ook de service via website of webshop. De goede digitale bereikbaarheid is ook gedeeltelijk terug te zien in de snelle leveringen waar bezoekers zich over uitspreken:
''Werd goed geholpen met het uitzoeken van jurkjes voor mijn vriendin. De levering ging ook erg snel.''
''Toffe kleedjes besteld vanuit België. De levering duurde maar 2 werkdagen. Super blij!!!''
''Super leuke kleding en over het algemeen ook altijd met een leuk prijsje! Via de webshop altijd een goede service en ook in de leuke pop up shops altijd heel vriendelijk geholpen. Ze geven altijd eerlijk advies en je gaat nooit de deur uit met iets wat niet leuk zit.''
Wat kunnen de ondernemers beter doen?
Het belang van uitgebreide en oprechte service blijkt ook uit de ontevreden bezoekers. Nagenoeg alle geschreven beoordelingen hebben betrekking op het gevoel slecht te zijn geholpen door de betreffende kledingwinkel:
''Komen hun afspraken niet na en zijn telefonisch niet te bereiken. Ook op mail krijg je geen antwoord. Heb mijn spullen na twee weken nog niet binnen. Hoop dat het wel komt.''
''M'n jurkje zou gisteren na 1,5 week bezorgd worden maar heb niets ontvangen. Dat kan inderdaad gebeuren maar jammer dat je dan niets hoort. En heb al 2x gevraagd om contact met me op te nemen maar ook dat gebeurt niet. Telefoonnummer dat hier staat is niet in gebruik?!''
Conclusie
Uit de reviews blijkt niet alleen dat service uiteindelijk de belangrijkste factor blijkt voor een goede klantbeleving, de reviews tonen ook dat service van een kledingwinkel veel meer is dan behulpzaamheid op de werkvloer. Telefonische bereikbaarheid, digitale bereikbaarheid, bestellen, retourneren en persoonlijk advies: het zijn factoren die door bezoekers tegenwoordig als vanzelfsprekend worden gezien, maar die door sommige kledingwinkels niet altijd op de juiste waarde worden geschat.
Relatief gezien doet Almere het echter goed. Over prijs en kwaliteit van kleding wordt nauwelijks negatief gesproken en de algehele service blijkt zeer goed. Dit is vermoedelijk een logisch gevolg van het gunstige ondernemersklimaat waar Almere zich volgens haar eigen ondernemers in bevindt. En niet alleen voor ondernemers, ook voor andere groepen in de arbeidsmarkt biedt het gunstige ondernemersklimaat in Almere een toenemend potentieel. Een mooi toekomstperspectief voor de jonge en dynamische stad.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen