Kledingetiquette op kantoor: what (not) to wear?
Wat voor kleding draag je nou op kantoor? Veel mensen vinden het vaak nog lastig om hier antwoord op te geven. Wat verwachten je baas en je collega's van je? Vinden zij het enkel belangrijk dat je presteert en dus dat je draagt wat je zelf wilt? Of zien ze je liever verschijnen in een driedelig pak omdat dat de professionele uitstraling van je organisatie verhoogd? Afgelopen zaterdag 13 oktober was het International Suit-Up Day. Places Nieuws zocht voor je uit wat nou de perfecte kantooroutfit is voor zowel mannen als vrouwen en natuurlijk wat not-done is. Want, een eerste indruk maak je maar één keer.
Wat dragen we nu?
Wat precies passend is op binnen jouw organisatie, is afhankelijk van onder meer de bedrijfscultuur, jouw functie (representativiteit) en eventuele contacten met zakenrelaties. Over het algemeen dragen mannen bij grote, zakelijke bedrijven een nette broek met overhemd, enkel een colbert zelfs een volledig pak. Vrouwen hebben een veel groter scala aan 'nette' kleding. Toch wordt veelal gekozen voor het bekende mantelpakje, bestaande uit een blazer en een rok. Wat schoenen betreft kiezen mannen vaak voor nette, vaak zwarte of bruine schoenen en vrouwen natuurlijk voor hakken. Maar zijn er nog meer dresscodes voor op kantoor?
Meest bekende dresscodes
De hierboven beschreven stijl wordt betitelt als business. Net daaronder ligt 'business casual'. Deze kledingstijl is vrij formeel, maar toch casual. Voor mensen die de term casual niet helemaal goed begrijpen: dit wordt gedefinieerd als gemakkelijke, informele (vrijetijdskleding 'zonder strakke regels'. 'Business casual' kenmerkt zich bij mannen vaak door een donkere spijkerbroek met een poloshirt, neutraal overhemd of nette trui. Bij vrouwen is dit vaak een nette of spijkerbroek met een nette top. Als laatste kun je op het werk gewoon casual gekleed gaan. Hierbij mag je het eigenlijk zelf weten, maar is het belangrijk dat je het netjes houdt en er verzorgd uitziet. Dus geen short of spijkerbroek met gaten erin. Want wat zou jij ervan denken als jouw leverancier binnen komt lopen in een versleten broek en een t-shirt met vlekken?
Warm weer
Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo valt op dat Nederlands een beetje 'van slag raken' wanneer de temperatuur ineens naar zomerse temperaturen stijgt. Mensen komen ineens in een korte broek of vreemde kleurcombinaties en soms zelf op slippers. Van Leggelo zegt dat mensen op kantoor kleding moeten dragen waarin ze beter tot hun recht komen. Voor de één is dat dan een driedelig pak en voor de ander een spijkerbroek met t-shirt en sneakers. Nog belangrijker zegt ze, is dat het past bij je functie, leeftijd, figuur en dat je je er prettig in voelt.
Not-done
Ook belangrijk bij het bepalen van kantooroutfit, is te weten wat absoluut niet kan op de werkvloer. Hieronder een aantal bekende voorbeelden:
- Bij vrouwen kan bijvoorbeeld een te korte rok of te diep decolleté leiden tot ongewenste reacties
- Vlekken of gaten in je kledingstuk zijn natuurlijk niet netjes. Behalve natuurlijk bij beroepen waar dit niet anders kan
- Hoe warm het ook is, geen korte broek
- Draag geen te strakke of doorschijnende kleding
- Rammelende sieraden kunnen erg storend zijn voor je collega's
- Geen slippers of iets anders met ontblote voeten
- Zware parfum wordt ook vaak als storend ervaren
Wat is nou de perfecte outfit?
Het antwoord is simpel, de perfecte outfit bestaat niet. Het belangrijkste is dat je laat zien dat je de bedrijfscultuur en je collega's respecteert. Maar vergeet vooral niet dat je in principe op kantoor bent om te werken en dat je je dus lekker voelt in de kleding die je draagt.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen