Klantenservice goede doelen relatief korte wachttijden
Goede doelen zijn erg belangrijk in de samenleving. Ze bieden onder andere medische hulp bij rampen, geven bescherming aan daklozen en bestrijden dierenmishandeling. Om deze doelen te bewerkstelligen moet er geld zijn. Goede doelenorganisaties proberen daarom geld in te zamelen door bijvoorbeeld collectes of periodieke donaties te innen.
Wanneer u wilt gaan doneren of juist uw maandelijks donatie wilt opzeggen kunt u het beste telefonisch contact opnemen met het goede doel. Maar hoe gemakkelijk gaat dit eigenlijk? Telefoonboek.nl heeft het uitgezocht en heeft onderzoek gedaan naar de klantenservice van vijf bekende goede doelen.
Onderzoek
In het onderzoek zijn vijf goede doelen meegenomen: Unicef, Greenpeace, Wereld Natuur Fonds, Artsen Zonder Grenzen en CliniClowns. De goede doelen zijn willekeurig gekozen.
De goede doelen zijn op drie onderdelen getoetst. Er is ten eerste gekeken naar de vindbaarheid van het telefoonnummer op de website. Vervolgens werd het telefoonnummer op vier verschillende momenten gebeld. Indien er een keuzemenu was werd er gekeken of deze eenvoudig te doorlopen was. Daarnaast werd de gemiddelde wachttijd gemeten totdat er iemand aan de telefoon kwam.
Resultaten onderzoek
Telefoonnummer op de website
Het telefoonnummer is het snelst te vinden bij Unicef en CliniClowns. Daar hoeft men slechts naar boven of naar beneden te scrollen. Op de websites van de andere goede doelen is het telefoonnummer ook relatief makkelijk te vinden. Daar hoeft men maximaal één keer door te klikken naar een andere pagina.
Keuzemenu
Het Wereld Natuur Fonds heeft als enige geen keuzemenu, daar wordt men meteen doorgeschakeld naar iemand. De andere goede doelen maken wel gebruik van een keuzemenu. De keuzemenu's zijn zeer makkelijk te doorlopen. Ze bestaan bijna allemaal uit vier of vijf keuzes. Men kan kiezen uit: adreswijziging, lid worden, donatie geven of opzeggen, vraag aan het goede doel of overige vragen.
Wachttijden
Voor het onderzoek zijn er vier telefoontjes op verschillende tijdstippen gepleegd. Op deze manier wordt er gemeten of er op een bepaald tijdstip sneller wordt opgenomen. Over het algemeen nam het goede doel: CliniClowns op elk tijdstip de telefoon het snelste op. Bij Greenpeace was de wachttijd bijna op alle tijdstippen het langst.
Er is geen harde conclusie te trekken op de tijd waarop het beste gebeld kan worden. Tijdens de ochtend en aan het eind van de middag waren de wachttijden in ieder geval nergens langer dan één minuut. Over het algemeen zijn de wachttijden overal relatief kort.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen