Klanten werven voor uw bedrijf
Bijna iedere ondernemer heeft er last van; de terugkerende vrees dat de verkoop terug loopt of dat er geen opdracht meer binnen komt. Hoe voorkomt u dat u geen werk meer heeft? Het antwoord op deze vraag is dat u er zelf achteraan moet gaan, ook wel acquisitie genoemd. Al vinden ondernemers dit vaak het minst leuke aspect van het ondernemerschap, het is belangrijk om in de picture te blijven. Zonder klanten namelijk geen groeiende business. Hoe vindt u uw klanten, en ook niet onbelangrijk, hoe houdt u ze?
1. Ga erop uit!
U heeft het druk, u kent er niemand, het is niet uw doelgroep; er zijn altijd genoeg redenen om niet naar een borrel of ander netwerkevent te gaan. Echter, het is belangrijk dat u gezien en gekend wordt. Ieder nieuw contact dat u aanboort kan leiden tot een nieuwe opdracht of een nieuw samenwerkingsverband. De eerste keer is spannend, maar wanneer u meer mensen leert kennen worden netwerkevenementen steeds leuker! Zorg ervoor dat u zich onder uw potentiële klanten bevindt, en laat u zien en horen. Kijk naar wat er in uw omgeving wordt georganiseerd aan workshops en borrels, en stel uzelf op deze avonden aan minstens vijf nieuwe mensen voor. Die ene borrel levert misschien weer een uitnodiging op voor een volgende.
2. Onderhoud contact
U krijgt het eenvoudigst naamsbekendheid en opdrachten via mensen die u en uw werkwijze al kennen. Houd daarom altijd contact met uw oud-opdrachtgevers. Spreek bij het eind van iedere opdracht bijvoorbeeld met uw klant af om na een paar maanden een uurtje bij te praten. Zo krijgt uw klant een gratis uurtje nazorg, en u spreekt een klant die u dan wellicht ergens anders mee kunt helpen.
Daarnaast is het belangrijk om contact met uw huidige klanten goed te onderhouden. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat klanten weglopen bij hun huidige leverancier door slecht gedrag van medewerkers en een gevoel van verwaarlozing. Zorg dat dat niet met uw klanten gebeurt. Koester uw klanten door op regelmatige basis contact met ze te onderhouden, zodat uw klanten zich gehoord en gezien voelen. Daarbij is het ook belangrijk dat uw personeel zich bewust is van klantvriendelijkheid. Dit begint bijvoorbeeld al bij het opnemen van de telefoon. In deze blog leest u meer over het vergroten van uw telefonische klantvriendelijkheid.
3. Plan tijd in
Acquisitie is onderdeel van uw werkzaamheden en kost dus tijd. Wanneer u dit niet inplant is de kans groot dat het ook niet gebeurt. Al is het maar 2 uurtjes per week, zorg ervoor dat u deze ruimte overhoudt in uw agenda. Het helpt wanneer u een lijstje maakt met een aantal concrete activiteiten, zoals het bezoeken van een netwerkborrel, het plaatsen van een advertentie of het bellen van een aantal contacten. Schrap dingen die niet passen of geen effect hebben en plan datgene in waar u genoeg tijd voor kunt en wil maken.
4. Gezamenlijke activiteit
Acquisitie lijkt niet het meest leuke wat er is omdat u vaker 'nee' hoort dan 'ja'. Maak er dus zelf iets van! Ga bijvoorbeeld met een collega-ondernemer de strijd aan. Samen een middag bellen, mailen, scorebord in de kamer en een fles champagne voor degene die de meeste opdrachten binnenhaalt. Om het helemaal goed af te maken kunt u als afsluiting samen gezellig naar een netwerkborrel gaan. Door het competitie-element wordt u nog fanatieker dan normaal, en u kunt van elkaars technieken leren! Het lijkt misschien wat over de top maar het werkt wel. Op deze manier heeft u uw ingeplande tijd voor acquisitie op een leuke en effectieve manier ingevuld.
5. Wees persoonlijk
Wanneer u naar nieuwe klanten opzoek gaat, mensen aanspreekt en belt, wees dan persoonlijk. U krijgt waarschijnlijk vaak een secretaresse aan de telefoon in plaats van de persoon die u zoekt. Wees dan niet teleurgesteld maar wees oprecht blij om haar te spreken en laat een goede indruk achter. Zij is tenslotte degene die bepaalt wie en wat er bij haar leidinggevende terecht komt! Daarnaast kan formeel taalgebruik een afstand scheppen die niet nodig is. Wees persoonlijk en noem haar en de persoon die u zoekt bij de voornaam. 'Ik bel voor de heer van Dam,' komt over alsof u een onbekende bent. 'Ik bel voor Paul van Dam,' klinkt al een stuk beter. Het zijn soms kleine dingen die het verschil maken tussen wel en niet doorverbinden.
6. Gebruik social media
De inzet van social media biedt veel mogelijkheden voor acquisitiewerkzaamheden. Het kost u namelijk relatief weinig moeite om veel mensen te bereiken. Zorg dat u in ieder geval accounts heeft op Twitter, Facebook en LinkedIn. Twitter is een bron van contacten, juist doordat u iedereen kunt volgen en iedereen kunt benaderen. Niemand hoeft u immers toe te laten en het is geen besloten groep. Op Twitter worden vaak vragen gesteld, vacatures geplaatst, subsidieprogramma's aangekondigd en contacten gelegd. Breid uw Twittercontacten uit en houd ze in de gaten. Facebook is een belangrijk visitekaartje van uw onderneming. Door middel van een leuke 'like en win' actie is Facebook een geschikt medium om snel naamsbekendheid te krijgen bij particulieren. Zorg dat u een pagina heeft waar duidelijk staat wat u kunt, welke producten u verkoopt of welke dienst u aanbiedt. Wanneer het u vooral gaat om contact met andere bedrijven dan kunt u het beter op een andere manier aanpakken. U kunt Facebook dan vooral gebruiken voor het maken van contact met andere bedrijven door hun pagina's te liken, of door lid te worden van bepaalde groepen waar deze bedrijven ook inzitten. Voor zakelijke contacten is LinkedIn misschien nog wel het meest geschikte social media kanaal. Kijk welke mensen op welke functies zitten, waar ze gewerkt hebben, in welke LinkedIn groep ze zitten, welke opleiding ze gedaan hebben of welke activiteiten ze noemen in hun beschrijving. LinkedIn is in veel gevallen voer voor een gesprek met een aanleiding. Dat zorgt ervoor dat 'koud' bellen al snel 'lauw' bellen wordt.
7. Wees zichtbaar en actief
'Wat goes around comes around' luidt een Engels gezegde. Geef energie en u krijgt het terug. Ga actief opzoek, meldt u aan bij een netwerkorganisatie, schrijf blogs voor een ondernemerswebsite, geef lezingen in uw vakgebied, meld u aan als spreker op congressen of bijeenkomsten. Trek uw agenda, ga eens eten met iemand die u hebt leren kennen op een borrel, maak een afspraak om weer eens bij te praten en rijd een dag het land door om oude opdrachtgevers op te zoeken. U krijgt het terug! Zorg er ook voor dat andere actieve opdrachtgevers u kunnen vinden. Maak uw bedrijf dus online goed zichtbaar. Ontwerp een goede website waar uw contactgegevens makkelijk te vinden zijn. Maak uw bedrijf daarnaast vindbaar in zoekmachines zoals Telefoonboek.nl.Telefoonboek.nl is namelijk gespecialiseerd in het helpen van bedrijven om online goed vindbaar te zijn. Omdat Telefoonboek.nl bij veel zoektermen hoog in zoekresultaten scoort, wordt er vaak op de link naar Telefoonboek.nl geklikt.U kunt uw bedrijfsgegevens heel gemakkelijk toevoegen of aanpassen door het aanmaken van een account op Places.nl. Deze laatste tips zijn de meest belangrijke.
Om aan nieuwe opdrachten te komen is het cruciaal dat mensen weten dat u er bent en dat ze u kunnen vinden. Wees dus actief bij alles wat u doet op het gebied van acquisitie. Daarbij is het belangrijk dat u goed onder woorden kunt brengen wie u bent en wat u voor de ander kunt betekenen. Een goede elevator pitch is dan onmisbaar. Een elevator pitch is een korte presentatie waarin u enthousiast verteld over wie u bent en wat u kunt. Hier vindt u meer informatie over een goede elevator pitch, die u op de volgende netwerkborrel kunt gaan vertellen!
Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden die Telefoonboek.nl biedt om uw bedrijf online beter zichtbaar te maken? Wij geven u hierover graag advies. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op met Telefoonboek.nl via 024 3555 299.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen