Klanten werven als taxibedrijf was nog nooit zo makkelijk als met deze tips
Het aanbod van taxibedrijven in Nederland is enorm groot. Bij Telefoonboek.nl alleen al zijn 12.470 taxibedrijven geregistreerd. Voor de consument is het niet gemakkelijk uit dit enorme aanbod te kiezen. Dat betekent ook dat het voor u als taxibedrijf lastig is om u te onderscheiden van uw collega"s en te zorgen dat klanten voor uw bedrijf kiezen. We zetten de beste manieren voor taxichauffeurs om klanten te werven voor u op een rijtje.
1. Adverteren
De meest logische manier om klanten te werven is adverteren. U kunt ter promotie een advertentie plaatsen in een krant, tijdschrift of online, bijvoorbeeld in een zoekmachine als Google of op een website zelf. Het is hierbij van belang dat u op de hoogte ben van de doelgroep van het medium waarbij u adverteert. Taxidiensten zijn voor een hele grote groep mensen interessant, waardoor adverteren in bijvoorbeeld een vakblad voor uw taxibedrijf minder oplevert dan voor een ander bedrijf dat zich alleen op een specifieke groep mensen richt. Biedt uw taxibedrijf alleen diensten aan in een bepaalde regio? Dan is adverteren in een lokale krant veel zinvoller dan in een landelijke krant. Er zijn dus een hoop zaken om rekening mee te houden bij klanten werven via adverteren. Doet u dit namelijk niet op de juiste manier, dan levert dat niet het gewenste resultaat op.
2. Goed vindbare website
Adverteren is niet de enige manier om uw taxibedrijf bovenaan de lijst te laten verschijnen na een zoekopdracht in een Google. Een andere manier om dit te doen is door aandacht te besteden aan Search Engine Optimalisation (SEO). Daarvoor is het van belang te achterhalen waarop de zoekmachines websites beoordeeld. Zorg vervolgens dat je zoveel mogelijk aan die eisen voldoet om zo hoog mogelijk in de lijst te verschijnen en zo de kans te vergroten dat de consument uw bedrijf kiest. De meeste zoekmachines letten op het gebruik van keywords, koppen van pagina"s, de slug (laatste gedeelte van de URL), snelheid van de website, etc. Als u specifieke diensten aanbiedt, zoals vervoeren naar luchthavens als Schiphol, Rotterdam of Eindhoven Airport, of ook een verhuurservice van bijvoorbeeld personenbussen aanbiedt is het belangrijk dit herhaaldelijk op de website te vermelden en in het beheerportaal aan te geven dat dit keywords zijn. Helaas is het niet volledig te achterhalen waarop een zoekmachine beoordeeld aangezien dit bewust geheim worden gehouden.
Een voorwaarde voor deze manier van klanten werven is natuurlijk wel dat u een goed werkende website heeft. Uit een onderzoek van Telefoonboek.nl bleek helaas dat dit bij het overgrote deel van de taxibedrijven niet het geval is. Slechts 12 procent van het totaal bij Telefoonboek.nl geregistreerde taxibedrijven heeft een goed werkende website. Voorheen was dat percentage nog kleiner. Er is dus vooruitgang geboekt, maar er is nog een lange weg te gaan.
Hoewel aandacht besteden aan SEO in eerste instantie goedkoper lijkt dan adverteren, kost kennis opdoen van SEO meestal meer geld dan in eerste instantie gerealiseerd wordt. Er zijn namelijk enorm veel zaken waar rekening mee dient te worden gehouden, wil uw bedrijf echt hoog in de resultatenlijst van een zoekmachine zoals Google belanden.
3. Laat andere bedrijven het voor u doen
De makkelijkste manier om klanten te werven is om een ander bedrijf dit voor u te laten doen. Waar adverteren en uw website optimaliseren u veel tijd en geld kosten, hoeft u bijna niets zelf te doen als u gebruikt maar van een dienst zoals Places Leads. U meldt uw bedrijf hier gratis aan, geeft aan dat u een taxibedrijf bent, specificeert de regio waarin u werkzaam bent en Places Leads stuurt u offerteaanvragen van klanten via de mail. Het enige wat u hoeft te doen is deze offerteaanvragen te beantwoorden. Dit kan direct nadat de mail bij u is binnengekomen. Zo komt u gemakkelijk en snel in contact met nieuwe klanten zonder daar zelf eerst veel kennis over op te hoeven doen. Bovendien weten klanten dat ze te maken hebben met een betrouwbaar bedrijf als het geregistreerd is bij een dienst als deze. Dit trekt klanten sneller over de streep om voor uw bedrijf te kiezen.
De dienst doet denken aan het welbekende platform Werkspot, dat vakklussers en klanten bij elkaar brengt. Places Leads doet dat voor taxibedrijven en allerlei andere bedrijven.
Afbeelding: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen