Klanten tevreden over Nederlandse bloemenwinkels
Mooie bloemen in huis zorgen voor nét dat beetje meer kleur in huis en bij sommige mensen zelfs voor een goed humeur. Ook is een mooi boeket nog altijd een favoriet cadeau om te geven maar ook om te ontvangen. Waar mooi bloemen al niet goed voor kunnen zijn. Hoewel het aanschaffen van bloemen veranderd is, is de bloemenwinkel nog steeds erg belangrijk. Boeketten die online besteld worden, komen namelijk nog steeds uit de bloemenwinkel. Het is dan ook fijn om te weten hoe bloemenwinkels nou eigenlijk beoordeeld worden. Dit kan helpen bij het maken van een keuze voor een bloemenwinkel. Telefoonboek.nl onderzocht de reviews van bloemisterijen.
Beoordelingen
Op Telefoonboek.nl kunnen klanten terecht voor contactinformatie van bedrijven, zo ook voor informatie over een bloemist. Daarnaast kan een bezoeker ook een beoordeling en een geschreven review over zo'n bloemist achterlaten. De beoordeling levert een cijfer op, op basis van de algemene indruk, de service en de prijs/kwaliteitverhouding van de bloemist. Aan sommige beoordelingen wordt door de bezoeker een geschreven review toegevoegd. Hierin geeft de bezoeker een toelichting van het cijfer en soms ook extra informatie. Over bloemisten zijn op Telefoonboek.nl door bezoekers 1087 reviews achtergelaten. Het grootste gedeelte, namelijk 850 reviews, is positief. De positieve beoordeling van de Nederlandse bloemist blijkt ook uit het cijfer dat de bloemisten krijgen, namelijk een 8,1.
Positief
Het grootste gedeelte van de reviews (78,2 %) over bloemisten in Nederland is positief. Er wordt zelfs 552 keer een 10 uitgedeeld aan bloemisten. Wat veruit het vaakst wordt genoemd (218 keer) in de reviews, is dat de bloemisten goede service leveren aan klanten. Daarnaast zijn veel klanten (191) tevreden over de vriendelijkheid van het personeel van de bloemenwinkels. Een voor de hand liggende veel genoemde opmerking (184 keer) is dat de bloemen, boeketten of planten zo mooi zijn. Ook noemenswaardig is dat er 162 keer gecomplimenteerd werd op de goede kwaliteit van de bloemen. In die 162 reviews werd maar liefst 56 keer benoemd dat de bloemen erg lang bleven staan. Tevens werd 102 keer tevredenheid uitgesproken over de goede prijs of prijs/kwaliteitverhouding die de bloemisten hanteren. Ook werd er genoemd dat de winkel mooi was (92 keer), waarbij bijvoorbeeld genoemd werd dat het assortiment ruim was. Ten slotte werden de bloemisten ook gecomplimenteerd op hun vakkundigheid (66 keer). Klanten noemden bijvoorbeeld dat er zulk goed advies gegeven was, dat er goed meegedacht was en dat er vakkundig geholpen was door het personeel van de bloemenwinkel.
Top drie complimenten
- Goede service genoemd in 218 reviews
- Klantvriendelijk personeel genoemd in 191 reviews
- Mooie bloemen/planten genoemd in 184 reviews
Negatief
Een veel kleiner deel van de reviews (21,8%) over bloemisten in Nederland is negatief, namelijk 237 reviews. Een aantal klachten komen herhaaldelijk voor. Klanten klagen het vaakst over de kwaliteit van de producten die de bloemenwinkels aanbieden, namelijk 73 keer. In die 73 reviews over kwaliteit wordt 50 keer genoemd dat het boeket er bij aanschaf al oud uitzag of dat het na een paar dagen al verwelkt was. Ten tweede werd er vaak genoemd (62 keer) dat de service die de bloemisterijen leveren soms niet goed is. Klanten specificeerden bijvoorbeeld dat wanneer een boeket snel oud geworden was, de bloemist niet bereid was om een nieuw boeket te geven. Ook werd er 59 keer ontevredenheid geuit over de onvriendelijkheid van het personeel van de bloemenwinkel. Tevens noemden klanten regelmatig (31 keer) dat de (telefonische) bereikbaarheid van de bloemisten te wensen over liet. Ten slotte werd 16 keer genoemd dat de bloemist te duur was of dat de prijs/kwaliteitverhouding niet in orde was.
Top drie klachten
- Slechte kwaliteit van de producten genoemd in 73 reviews
- Slechte service genoemd in 62 reviews
- Onaardig personeel genoemd in 59 reviews
Algemeen oordeel
Over het algemeen vindt de Telefoonboek.nl bezoeker het vooral belangrijk dat er goede service geleverd wordt en dat het personeel vriendelijk is bij de bloemist. Er werd in de reviews vaak genoemd dat er rouw bloemstukken besteld waren. Het is goed voor te stellen dat klanten in dit soort situaties extra behoefte hebben aan de service en klantvriendelijkheid. Wie weet is dat een van de redenen dat deze twee aspecten door bezoekers erg belangrijk worden gevonden. Ook vinden klanten het belangrijk dat bloemen en planten er mooi uitzien en dat de bloemen niet van slechte kwaliteit zijn. Service, klantvriendelijkheid en kwaliteit van de producten zijn dus zaken waar bloemisten vooral aandacht aan moeten besteden volgens de bezoekers.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen