Jouw online catalogus in Google Mijn Bedrijf
Wanneer je jouw bedrijfsinformatie hebt verwerkt in Google Mijn Bedrijf (GMB) en je eerste post hebt gedeeld, zijn er nog meer mogelijkheden om de online aanwezigheid voor jouw bedrijf verder te vergroten. Zo kun je jouw assortiment toevoegen onder het kopje 'Producten'. Wij helpen je op gang met het creëren van jouw online catalogus en vertellen wat het effect hiervan kan zijn.
Wat houdt het in?
Google Mijn Bedrijf geeft je de mogelijkheid om jouw klanten in één oogopslag bekent te maken met jouw assortiment. Door het invoeren van een foto, productnaam, categorie, prijs(bereik) en een eventuele beschrijving creëer je een eigen online catalogus. Belangrijk hierin is dat een foto, productnaam en categorie vereiste zijn om een product toe te mogen voegen.
Echter raden wij aan je producten zo volledig als mogelijk in te vullen, zodat je het maximale eruit kan halen. Wanneer je dit doet zul je een mooie productvermelding krijgen. Deze vermelding van jouw product zal, na goedkeuring van Google, te zien zijn in jouw GMB-profiel wanneer deze getoond wordt of in Google Maps bij gerelateerde zoekopdrachten.
Uitzonderingen op de regel
Zoals we onder het vorige kopje al aanhaalde is er een goedkeuring van Google nodig voor het tonen van producten. Geen paniek, dit vereist geen verdere actie van jou als gebruiker en na een minuut of 5 staat jouw product gewoon op jouw GMB-profiel. Echter zijn er wel bepaalde voorwaardes van kracht.
Zo zijn er bepaalde producten die je niet zomaar op Google mag delen. Hierbij zijn er dingen die voor de hand liggen, zoals artikelen die vervalst, ongepast of gestolen zijn. Echter zijn er ook producten die minder voor de hand liggend zijn. Dit gaat van zorg gerelateerde producten tot producten die mogelijk gebruikt kunnen worden voor vervalsing of hacking. Daarnaast zal ook de Nationale Postcode Loterij, die bijdragen aan diverse goede doelen, geen loten als producten kunnen delen via hun GMB-profiel. Dit komt doordat Google gokken en daaraan gerelateerde producten eveneens als een mogelijk gevaar voor de consument ziet. Om er zeker van te zijn dat jij jouw producten mag delen, kan het geen kwaad om de Google-richtlijnen hierover te lezen.
Sommige bedrijfscategorieën kunnen bij voorbaat geen producten toevoegen. Dit gaat dan veelal om hotels, conferentiecentra, casino's en dergelijke bedrijven.
De meerwaarde van producten toevoegen
Voordat je tijd investeert in het creëren van jouw online catalogus, wil je waarschijnlijk weten wat de meerwaarde ervan is. Laat er geen twijfel over bestaan: Google geeft jou met deze functie eigenlijk een stuk gratis advertentieruimte. Zo komen je producten naar voren in de gerelateerde zoektermen en dit maakt klanten meteen duidelijk dat jij het perfecte product voor hen hebt.
Wanneer je dan de actie knop toevoegt aan jouw producten, leid je meteen consumenten naar jouw site die actief op zoek zijn en staan te popelen om het betreffende product van jou af te nemen. Een tip van ons: Mocht je een product extra willen uitlichten kan je dat simpelweg doen door een kleine aanpassing te doen. Wanneer je slechts één woord verandert, verplaatst dat product meteen naar de eerste plek van jouw productenlijst. Hiermee komt dat specifieke product nog net iets meer in de schijnwerpers.
Geen zorgen hebben om een juiste vermelding?
Wij begrijpen het als je zelf niet goed weet waar je moet beginnen. Daarvoor hebben wij bij Places.nl dan ook alle kennis in huis om jouw GMB-profiel optimaal vorm te geven. Met het Places Bedrijfsvermelding Premium pakket hoef je dan ook geen zorgen meer te maken over jouw GMB-profiel. Wil je meer weten over Google Mijn Bedrijf en hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen? We staan je graag te woord via content@places.nl of via 024 2005 747.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen