44,7% fotografen heeft werkende website
Op zaterdag 19 augustus was het de Internationale Dag van de Fotografie. Een dag waarop fotografen worden opgeroepen om hun foto's te delen met de wereld en te laten zien wat fotografie voor hen betekent. Tegenwoordig lijkt het er dan ook op dat men momenten steeds vaker willen laten vastleggen op een professionele manier. Social media zoals Facebook en Instagram zijn voor consumenten ene bedrijven dan ook vaak de kanalen om de betreffende foto's te delen. Maar hoe zit het met de bedrijfswebsites van bedrijven in de fotografie? Dit soort websites kunnen vaak een indruk geven van het eerdere werk van fotografen en bevatten contactgegevens waardoor consumenten contact op kunnen nemen of een afspraak kunnen inplannen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van fotografiebedrijven uit haar database.
Onderzoek
In totaal zijn 13.864 bedrijven onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl in de categorie 'fotografie' staan geregistreerd. Belangrijk hierbij is dat ondernemingen in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden beschouwd in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek bij 7.663 fotografiebedrijven sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 55,3%. Daarmee heeft een meerderheid van de fotografiebedrijven die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl een werkende website. Daarentegen lijkt er voor een substantieel gedeelte van bedrijven in de fotografie (44,7%) nog ruimte voor verbetering. Wel kan het zo zijn dat deze bedrijven online vindbaar zijn via social media of via online bedrijfsvermeldingen.
Responsive
Naast het hebben van een werkende website, is er gekeken naar het aantal fotografiebedrijven met een responsive website. Het hebben van een werkende website is belangrijk voor organisaties en dat geldt ook zeker voor het hebben van een responsive webdesign. Responsiveness zorgt er namelijk voor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website wordt getoond. Daarmee is een website leesbaar en gebruiksvriendelijk op zowel desktop als smartphone en tablet. Zeker nu het aantal mobiele zoekopdrachten blijft toenemen, is het aan te raden dat bedrijven niet alleen een werkende, maar ook responsive website hebben. Dit soort websites worden namelijk als relevant gezien en kunnen daarom hoger geplaatst worden in de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Daardoor zullen websites online gemakkelijker vindbaar zijn en zullen bezoekers een website langer en vaker bezoeken. Uiteindelijk bleek 91,3% van de werkende websites ook in het bezit te zijn van een responsive design. Daarmee lijkt het overgrote deel van de onderzochte bedrijven in de sector 'fotografie' zich bewust te zijn van de voordelen die een responsive website met zich meebrengt.
Impressie
Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat de resultaten van het onderzoek enige verbeterpunten voor fotografen aankaart. "Voor fotografen en verwante bedrijven die werkzaam zijn in de fotografie, is het van belang om een werkende website te hebben. Ze zeggen wel eens dat een foto meer zegt dan duizend woorden en dat kan ook zeker worden toegepast in een website. Door een portfolio te tonen en een indruk te geven van de stijl, kunnen fotografen en vergelijkbare bedrijven nieuwe klanten aantrekken."
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen