Instagram maakt de newsfeed binnenkort weer chronologisch(er)
Maart 2016 kondigde Instagram aan zijn algoritme te gaan veranderen. Dit had vervelende gevolgen voor bijvoorbeeld bedrijven en social influencers op Instagram. Maar het bedrijf heeft wel geluisterd naar alle klachten. De eerdere tijdlijn komt niet terug, maar Instagram gaat de controle over de tijdlijn wel teruggeven aan gebruikers.
Gevolgen van eerder algoritme
Het in 2016 aangekondigde algoritme van Instagram was gebaseerd op "relevantie" in plaats van chronologie. Dit betekende dat Instagram foto"s van personen en bedrijven waarmee de gebruiker contact had, het eerste laat zien. In de praktijk betekende dit dat gebruikers foto"s van dagen geleden te zien kregen. Ondernemers en social influencers werden op deze manier minder vaak te zien, omdat er minder interactie is tussen gebruiker en bedrijf. Het posten van goed gemaakte foto"s was dus niet meer genoeg. Er was daadwerkelijk een interactie nodig tussen gebruiker en bedrijf zodat Instagram de "relevantie" ervan zou herkennen.
Instagram voor ondernemers
Het gebruiken van Instagram als ondernemer is vergelijkbaar met het gebruiken van Facebook. Met als verschil dat het gaat om de foto en niet (alleen) om de tekst. Door het gebruik van de Stories feature als onderdeel van een marketingcampagne kun je gebruikers verleiden tot het bezoeken van de website. Ook is gebleken dat gebruikers het leuk vinden om mee te kijken achter de schermen. Door gedurende de dag leuke Instagram Stories te plaatsen over uw bedrijf creëer je een community. Verder is het van belang om gesponsorde foto"s te doen lijken op foto"s die andere gebruikers ook zouden plaatsen. Vooral als de nieuwe feed weer chronologisch wordt, is dit een goede manier om op te vallen en gebruikers nieuwsgierig te maken naar de eigen producten.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen