Instagram heeft een nieuwe functie: Instagram Shopping
Instagram heeft een nieuwe feature uitgerold: 'Checkout on Instagram'. Met deze nieuwe functie kan het gehele koopproces plaatsvinden binnen de app. Op dit moment is de functie alleen te gebruiken binnen de Verenigde Staten. Een aantal grote merken zoals Zara, H&M, Michael Kors, Nike en Adidas kregen alvast de mogelijkheid om de nieuwe functie uit te proberen. De verwachting is dat deze functie ook binnenkort voor de rest van de wereld beschikbaar zal zijn. De dienst zal niet gratis zijn: niet de koper, maar de verkoper betaalt een 'selling fee' over een bestelling.
Generatie Z
Met name jongeren besteden anno 2019 besteden een groot gedeelte van hun vrije tijd op social media.et nameInstagram is populair. Zij volgen merken en influencers en laten hun aankopen voor een groot deel bepalen door wat ze op Instagram zien. Door de doelgroep op het platform de mogelijkheid te bieden om producten te kopen via Instagram, zal dit uiteindelijk meer inkomsten voor Instagram kunnen genereren. Bovendien denkt Instagram dat met hoe minder stappen gebruikers iets kunnen kopen, hoe makkelijker gebruikers vervolgens zullen kopen.
Afrekenen binnen Instagram?
Wanneer een gebruiker producten bekijkt op Instagram, zag u voorheen een button 'Visit website'. Deze wordt vervangen door 'Checkout on Instagram'. Wanneer de gebruiker de benodigde informatie heeft ingevuld, kan hij kiezen voor betaalmethode: Paypal of Creditcard. De aanbieder ontvangt alleen gegevens die nodig zijn voor het verzenden van het pakketje, wat kan betekenen dat je als aanbieder minder gegevens verzameld dan bij een bestelling via de webshop. In een nieuwe 'Orders'-tab binnen de Instagram-app kan de bezoeker de status van de bestelling zien, de bestelling annuleren of retourneren en contact opnemen met de aanbieder.
Instagram ook voor online shoppen
Met alle nieuwe ontwikkelingen lijkt Instagram langzaam de richting van een e-commerceplatform in te gaan. Bezoekers kunnen ook 'collections' bijhouden om producten op te slaan die bezoekers graag zouden willen kopen. Uit deze Pinterest-achtige karakter blijkt dat Instagram een volledige e-commerce ervaring wil aanbieden. Deze ontwikkeling kan Instagram groot geld gaan opleveren.
Instagram blijft groeien en komt met steeds meer features. Het is nog even wachten voordat deze shopping feature ook in Nederland beschikbaar is. Tot die tijd zijn er drie manieren om uw (directe) verkoop via Instagram te stimuleren. Ten eerste kunt u producten taggen in Instagam-posts, ten tweede kunt u uw producten taggen in Instagram Stories en tot slot kunt u de swipe-up functie in Stories inzetten. Met deze functies kunt u volgers gemakkelijker omzetten in (potentiële) klanten.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen