Initiatiefnemer Nationale Complimentendag roept mensen op meer complimenten te geven
Complimenten geven als het goed gaat klinkt vanzelfsprekend maar gebeurt in de praktijk erg weinig. Om het belang van een compliment te benadrukken is de Nationale Complimentendag in het leven geroepen. Al sinds 2003 is het elk jaar op 1 maart Nationale Complimentendag. In navolging op de Nederlandse editie is het vandaag wereldwijd de 9e editie van World Compliment Day.
Complimenten zijn niet te koop
De Nationale Complimentendag draait om twee oprechte zaken: persoonlijke aandacht en uitgesproken waardering. Deze zaken zijn niet te koop volgens initiatiefnemer Hans Poortvliet. De Nationale Complimentendag mag in tegenstelling tot Valentijnsdag daarom geen commerciële dag worden. Een belangrijke 'spelregel' is dat woorden niet vervangen worden door een kado.
Het belang van waardering
Volgens Amerikaanse psycholoog William James is 'de diepst menselijke behoefte de behoefte om gewaardeerd te worden'. Waardering is belangrijk in relaties en op de werkvloer. Een gebrek aan waardering is een veel voorkomende reden voor werknemers om ontslag te nemen. Wanneer een baas nooit een compliment geeft wil de werknemer over het algemeen minder hard voor hem lopen. Een compliment geven klinkt gemakkelijk maar blijkt vooral voor ons nuchtere Nederlanders soms lastig om te doen.
Waardering op de werkvloer
Op de werkvloer lijkt het er soms op dat kritiek dominanter aanwezig is dan waardering. Mensen kunnen heel snel kritiek geven als iets slecht gaat maar het is minder gebruikelijk om een compliment te geven als iets goed gaat. Geen kritiek betekent in veel gevallen dat het goed gaat. Voor veel werknemers is dit niet voldoende, zij willen erkenning en waardering ontvangen voor het werk dat zij doen. Als u zich niet gewaardeerd voelt op de werkvloer zijn er een aantal stappen die u kunt ondernemen.
1. Vraag feedback aan uw werkgever of collega
Als u zich niet gewaardeerd voelt wilt dat nog niet zeggen dat u niet gewaardeerd wordt. Soms heeft een leidinggevende het niet door dat medewerkers zich zo voelen. Het is daarom belangrijk om het gesprek aan te gaan. U kunt het beste feedback vragen. Stel hierbij open vragen zoals 'hoe vind je dat ik mijn werk doe?' en 'welke dingen doe ik goed en wat doe ik niet goed?'. Vermijd gesloten vragen zoals 'doe ik mijn werk goed?'. Stelt u zich vervolgens open voor de feedback die u krijgt. Vraag door als u niet begrijpt wat iemand bedoelt.
2. Accepteer complimenten
Sommige werknemers zijn doof voor complimenten. Hoewel zij af en toe een compliment krijgen voelen ze zich niet gewaardeerd. Complimenten worden vaak teniet gedaan door een 'bescheiden afwijzing'. Door een compliment af te wijzen kunt u degene die het compliment geeft teleurstellen of zelfs kwetsen. Het roept in ieder geval niet op tot het geven van meer complimenten. Het is daarom heel belangrijk om complimenten te accepteren en iemand daar simpelweg voor te bedanken.
3. Waardeer jezelf
Tot slot is het belangrijk om enige zelfwaardering te hebben. Probeer niet te afhankelijk te zijn van erkenning en waardering van anderen maar durf jezelf te waarderen. U heeft dan minder externe bevestiging nodig.
Deel complimenten uit
Geef zelf ook eens een compliment aan een collega of bijvoorbeeld uw werkgever. Het is daarbij belangrijk dat u oprecht en eerlijk bent. Probeer daarnaast een persoonlijk compliment te geven en vertel het in de ik-vorm. Een persoonlijk compliment komt veel beter aan dan een algemeen compliment. Maak bovendien concreet wat u waardeert aan iemand. Als u het moeilijk vindt om te zeggen kunt u het ook opschrijven. Initiatiefnemer van de Nationale Complimentendag Hans Poortvliet spoort iedereen aan om op 1 maart minimaal drie mensen in zijn of haar omgeving een oprecht en welgemeend compliment te geven. 'Zo wordt 1 maart hopelijk de positiefste dag van het jaar!'.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen